FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Hybride werken en hybride vaardigheden

Hybride werken en hybride vaardigheden

(foto: <a target='_blank' style='text-decoration: underline' href='https://nl.123rf.com/profile_andreypopov'> andreypopov</a> - 123RF)
[+] (foto: andreypopov - 123RF)

‘Hybride werken’ is de benaming die steeds vaker opduikt voor de nieuwe werkverdeling tussen thuis en kantoor. Uit een recente studie van Robert Half blijkt dat de verschuiving naar plaatsonafhankelijk werken de vraag naar nieuwe hybride vaardigheden bij werknemers aanwakkert. Ook de vraag naar hybride functies is tijdens de eerste maanden van de pandemie met maar liefst 166% toegenomen. Voor de eerste helft van 2021 schuift rekruteringsspecialist Robert Half dan ook talent management, cost management en de identificatie van groeimogelijkheden als de drie topbedrijfsprioriteiten naar voor.

Het onderzoek gebeurde in samenwerking met Burning Glass Technologies, dat de vaardigheden analyseerde die vermeld stonden in alle onlinevacatures in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, BelgiŽ en Frankrijk tijdens de periodes juli 2018 - juni 2019 en december 2019 tot en met november 2020. Opzet was om verschuivingen in de vraag naar vaardigheden te identificeren in de verschillende sectoren. Vervolgens werd de groei berekend van de vraag naar specifieke Belgische vaardigheden tijdens de eerste maanden van de coronapandemie.

Het toont aan dat de vraag naar vaardigheden sterk is verschoven als reactie op de invoering van nieuwe technologieŽn en de economische verschuivingen die zich tijdens de eerste maanden van de COVID-19-pandemie hebben voorgedaan.

Bijna 9 op 10 werkgevers bevestigt dat een hybride samenwerking tussen thuiswerkende medewerkers en mensen die naar kantoor komen een vaste waarde is geworden in het dagelijkse werken. In hun vacatures zijn werkgevers voor technische functies dan ook op zoek naar meer mensgerichte vaardigheden. Voor administratieve functies kijken werkgevers aanvullend dan weer meer naar technische en gegevensverwerkende vaardigheden.

Technologie stelt uitdagingen
Voor administratief ondersteunend personeel en managementassistants ligt er een steeds grotere nadruk op technische vaardigheden, zoals datamanagement, bedrijfsanalyse en ICT-systemen. Bij meer op technologie gerichte functies blijkt dat technische expertise hand in hand moet gaan met aantoonbare klant- en teamgerichte vaardigheden, zoals klantenrelaties uitbouwen, follow-up van de klant verzorgen, een team leiden en human resource management.

De technologische vooruitgang creŽert zowel nieuwe mogelijkheden voor werknemers als nieuwe uitdagingen voor werkgevers. Enkele jaren geleden zou niemand hebben gedacht dat reclame- en marketingmanagers software zouden moeten configureren, of dat softwareontwikkelaars de vaardigheden zouden moeten hebben om een band met klanten op te bouwen.

Jeroen Diels, director bij Robert Half (foto links): “De vraag naar hybride vaardigheden is niet nieuw, maar is de voorbije maanden exponentieel toegenomen door de coronacrisis. Volgens General Managers zijn de drie prioriteiten voor bedrijven voor de eerste helft van dit jaar talent management (47%), cost management (45%) en de identificatie van groeimogelijkheden (44%). Die combinatie van talent en bedrijfsgroei vormt niet alleen de basis voor de herstelstrategieŽn van veel bedrijven in deze fase van de pandemie, maar vertaalt zich ook rechtstreeks in nieuwe functieomschrijvingen en evoluerende vaardigheden. Zoals het plaatsonafhankelijk werken het nieuwe normaal is geworden, wordt de vraag naar nieuwe hybride vaardigheden wellicht ook een vaste waarde in het arbeidslandschap”.

Vijfstappenplan
Voor werkgevers die een teamcultuur willen ontwikkelen gericht op hybride vaardigheden, stelt Robert Half het volgende vijfstappenplan voor:
  1. Evalueer de bedrijfsdoelstellingen en prioritaire projecten. Ga na welke vaardigheden, functies, technologieŽn, infrastructuur en budget er nodig is voor de huidige strategische doelstellingen, in het bijzonder als het gaat om digitale transformatieprojecten.
  2. Voer op basis van de bedrijfsdoelstellingen een audit uit van de vaardigheden en functies, om eventuele ontbrekende vaardigheden te lokaliseren. Gebruik hypothetische scenario's om de belangrijkste vaardigheden te evalueren, zoals flexibiliteit en wendbaarheid, creatief denken en emotionele intelligentie. Breng daarnaast ook functies met overlappende vaardigheden in kaart. Dat zorgt niet alleen voor duidelijkere en doeltreffendere profielen, maar geeft bovendien nuttige inzichten voor loopbaanontwikkeling en toekomstige wervingsstrategieŽn.
  3. Stel een personeelsplan op. Bepaal op basis van de vaardighedenaudit welke rollen en vaardigheden essentieel zijn voor zowel de huidige en toekomstige bedrijfsbehoeften.
  4. Overweeg om tijdelijk of contractueel personeel in te schakelen om een gebrek aan prioritaire vaardigheden op te vangen. Dat laat toe teams snel en kosteneffectief op te schalen of downsizen.
  5. Omarm het concept van ‘levenslang leren’. Beschouw het ontwikkelen van hybride vaardigheden als een constant proces om een toekomstgerichte, innovatieve teamcultuur te bevorderen. Dat helpt om talent aan te werven en aan boord te houden, evenals om de organisatie toekomstbestendig te maken.
Eduard Codde
18-03-2021