FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Eenvoudige en intuïtieve technologieën om beter te (tele)communiceren

Eenvoudige en intuïtieve technologieën om beter te (tele)communiceren



Na de overname van Polycom in 2018 maakte Plantronics afgelopen voorjaar de nieuwe naam en identiteit van de samengevoegde bedrijven bekend: Ze waren actief op dezelfde markten, beoogden dezelfde eindgebruikers en hadden complementaire productgamma’s. Poly, dat ‘veel’ betekent, profiteert van de audio- en video-expertise van Plantronics en Polycom en maakt gebruik van de slimme endpoints van het bedrijf die unified communications-platformen met elkaar verbinden, met als doel issues als afleiding, complexiteit en afstand in werkomgevingen te verminderen. De overname van Polycom brengt de groei van Plantronics in een stroomversnelling.
Naar aanleiding van deze wedergeboorte hadden we in Amsterdam een gesprek met Paul Clark, Senior Vice President, EMEA Managing Director, om meer inzicht te krijgen in de marktontwikkelingen in deze sector, die geleidelijk leiden tot een uniformering, vereenvoudigd gebruik en totale compatibiliteit van de (uitgebreide) telecommunicatiemiddelen in bedrijven.

Parallelle ontwikkeling van technologieën en managementpraktijken
De ontwikkeling van de producten en oplossingen die Poly op de markt brengt, is onderhevig aan meerdere markante veranderingen van dit decennium. De vele nieuwe communicatietechnologieën (internet met superkrachtige wifi, web-based software, bluetooth, opslag in de cloud, IoT, ...) hebben kantoren virtueler en werknemers mobieler gemaakt. De managementgewoonten zijn parallel aan een systeem van ‘command & control’ geëvolueerd naar een managementstijl op basis van doelstellingen om medewerkers te responsabiliseren. Het is niet langer cruciaal dat medewerkers fysiek aanwezig zijn in de bedrijfskantoren tijdens een vast uurrooster. En dat opent de weg voor ‘work from anywhere at any time’.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

In het kader van de groei van het bedrijf streeft Poly het volgende motto na: “De gebruikers helpen samen te werken door de audio- en video-interacties even puur en rijk te maken als ze in werkelijkheid zijn.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Het werken op afstand – vanuit huis, een gedeeld kantoor of een kantoor van het bedrijf op een andere locatie of in een ander land – heeft de ontwikkeling van de uitgebreide telecommunicatiemiddelen in een stroomversnelling gebracht.
Vanaf de jaren 1990 begonnen de audioconferentiesystemen van Polycom de bedrijfswereld te veroveren. In vergaderzalen zagen we toen steevast de bekende driepoot in het midden van de tafel staan. Met de snelle ontwikkeling van de VOIP-technologie en de bandbreedte voor internet met superkrachtige wifi – we zitten al aan 5G – is videocommunicatie nu al verschillende jaren aan een flinke opmars bezig. Populaire programma’s en apps als Skype en Whatsapp maken videocommunicatie bovendien heel toegankelijk en gebruiksvriendelijk. In de bedrijfswereld zijn intussen veel professionelere, kwalitatievere en efficiëntere tools opgedoken. Deze systemen voor meerdere deelnemers en meerdere dragers (verbinding met pc en smartphone, online gebruik van een powerpointpresentatie, camera en digitale pen, ...) zijn gebruiksvriendelijk en kunnen heel eenvoudig worden aangesloten met een kabel via USB-poort of HDMI en nu ook draadloos via wifi. Het ‘Barco ClickShare-systeem van Barco is een mooi voorbeeld van deze technologie.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

De compatibiliteit en openheid van de communicatiesystemen is essentieel voor de toekomst. Ze moeten deel uitmaken van een communicatieplatform waar meerdere systemen en programma’s makkelijk met elkaar kunnen worden verbonden en communiceren. Dat is de keuze en strategie van Poly. Standaardisering is de toekomst. Gesloten systemen zijn verleden tijd.
Paul Clark
_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Vandaag de dag zouden bedrijven in de verleiding kunnen komen om hun vergader- en conferentiezalen uit te rusten met de modernste snufjes op het vlak van unified communications (UC). De grootste fout die ze kunnen maken, is uitgaan van de technologie en niet van de werkelijke behoeften van de gebruikers.
Facility en IT-managers moeten overeenkomen in de keuze van de juiste technologieën op het gebied van telecom- en videoconferentiesystemen. Maar niet iedereen zit in hetzelfde schuitje! Vraag uw medewerkers om een meeting te organiseren waarbij ze gebruik moeten maken van de apparatuur in de vergaderzaal en programma’s als Skype for business, Teams, Cisco Webex, of BlueJeans. Niet iedere medewerker zal even vlot met deze tools kunnen werken als de millennials, en dan vooral de ‘digital natives’ die geboren en getogen zijn met het internet en de communicatiemiddelen die ermee verbonden zijn.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

IT-managers worden geconfronteerd met een dubbele uitdaging, want zij moeten niet alleen intuïtieve en gebruiksvriendelijke tools kiezen maar ook zeker zijn dat deze tools compatibel zijn met andere technologieën en voor de eindgebruiker onzichtbaar kunnen worden geïntegreerd. Het moet ‘Plug & Work’ of ‘Plug & Talk’ zijn. Hoe eenvoudiger, hoe beter!” Zack Saidi, Chief Engineer bij Poly
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Grens tussen werk en privé vervaagt
Een andere belangrijke ontwikkeling is die van de ‘user chooser’ of ‘de gebruiker kiest’. Met andere woorden, in een bedrijf zijn het de eindgebruikers die de keuze van de communicatieoplossingen en werkinstrumenten sterk beïnvloeden.
Iedereen kan met Whatsapp werken, een grote meerderheid maakt gebruik van de tools van Microsoft met Windows 10 en steeds meer mensen gebruiken hybride laptops (laptop met tabletfunctie) zoals de Microsoft Surface. Waarom dus geen audio- en videoconferentiesystemen ontwikkelen die even intuïtief en gebruiksvriendelijk zijn? Niet alleen Poly maar ook andere spelers op de markt van de kantoorautomatisering kiezen voor deze strategie. Zo lanceerde Sharp dit jaar de Windows Collaboration Display.

Het fenomeen van de ‘user chooser’ uitte zich in de bedrijfswereld de voorbije jaren al in de keuze van de laptops en smartphones. Gaandeweg moesten desktops en endpoints in een kabelnetwerk wijken voor individuele laptops die via een beveiligd VPN-portaal verbonden zijn met wifi en de cloud.
Door de virtualisering van het kantoor vervaagt de grens tussen werk- en privéleven. De laptop wordt meer en meer zowel beroepsmatig als privé gebruikt. Dit dubbele gebruik spreekt voor zich voor de privésmartphone. net als de headsets die vele werknemers tegenwoordig gebruiken wanneer ze in een open kantooromgeving werken. Voor die toestellen kunnen steeds meer bedrijven zich vinden in het 'Bring Your Own Device'-principe, waarbij de gebruikers zelf de hardware (smartphone of laptop) kiezen en die zowel thuis als op kantoor gebruiken.
Tegen die achtergrond waakt Poly vooral over de feedback van de eindgebruikers, want zij beslissen vaak over aankopen. Bij Poly maakt deze evolutie voortaan deel uit van de groeistrategie. Het bedrijf focust vooral op het ontwerp van mobiliteitsgerichte (‘mobile-first’) telecomoplossingen. Om de privésmartphone in een strikt professioneel kader te gebruiken of gewoon om zich in de loop van de werkdag even te ontspannen. Onlangs stelde Poly de Elara 60-serie voor, die perfect aansluit op deze nieuwe ‘mobile-first’ norm.
Didier Van Den Eynde
19-12-2019