FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Covid-19 impact laat functies herdefiniëren

Covid-19 impact laat functies herdefiniëren

Joël Poilvache, Director bij Robert Half
Joël Poilvache, Director bij Robert Half

Rekruteringsbureau Robert Half vroeg tijdens de maand juli meer dan 300 Belgische leidinggevenden naar hun visie op gewenste profielen en vaardigheden om in te spelen op nieuwe groeikansen. Onder de respondenten bevonden zich General Managers, Chief Financial Officers en Chief Information Officers met aanwervingsverantwoordelijkheden voor kleine (50-249 werknemers), middelgrote (250-499) en grote (meer dan 500 werknemers) bedrijven.
De Covid-19 pandemie heeft heel wat veranderingen teweeggebracht rond waar, hoe en wanneer we werken. Voor 27% van de managers in België is het herdefiniëren van bestaande functies aan de orde. Bedrijven willen verandering omarmen en daartoe meer veerkrachtige, flexibele en wendbare arbeidskrachten aantrekken.
“Talentpools over de hele wereld zijn plotseling uitgebreid omdat veel bedrijven hebben ontdekt dat ze effectief kunnen werken met werknemers op afstand” zegt Joël Poilvache, Director bij Robert Half. “Voor sommige bedrijven betekent dit dat bestaande werkkrachten met belangrijke vaardigheden kunnen worden geheroriënteerd om op korte termijn bedrijfskritische rollen te vervullen. Voor andere bedrijven hebben de veranderende eisen van de klant en nieuwe werkpatronen er dan weer toe geleid dat er plotseling een tekort aan vaardigheden is ontstaan - met name voor digitale transformatie en e-commerce rollen”.
Eén op drie van de ondervraagden wil als onderdeel van hun Covid-19-herstelstrategie meer prioriteit geven aan de digitale transformatie binnen hun bedrijf. Iets meer - 34% - recht zich op e-commerce. Dat resulteert in een toenemende vraag naar technische profielen zoals Security consultant en IT audit managers bij Robert Half. Veel bedrijven willen hun IT-infrastructuur en online mogelijkheden verbeteren of uitbreiden als reactie op de veranderende vraag van klanten en consumenten.

Proactieve aanwerving

"Op basis van onze ervaring met post-covid-19 rekrutering en personeelsplanning met duizenden bedrijven van elke omvang, blijkt dat veel bedrijfsleiders proactief  te werk gaan bij het aannemen van toptalent tijdens de huidige recessie", aldus Joël Poilvache, Director bij Robert Half. "Permanente, tijdelijke en tussentijdse indienstneming kan helpen bij het overbruggen van deze tekorten door teams met de vereiste specialisaties en vaardigheden aan te vullen. Het is nu een strategisch moment om ofwel functies te herdefiniëren, huidige medewerkers te herscholen en/of nieuwe combinaties van vast, tijdelijk en projectmatig personeel te overwegen om een slim, flexibel personeelsplan op te stellen om het post-Covid-19-herstel te stimuleren".

Top 5 gevraagde vaardigheden
  • Vaardigheden voor financiële en boekhoudkundige professionals: Flexibiliteit (27%), Financiële en boekhoudkundige verslaggeving (26%), Kennis financiële software (23%), Naleving regelgeving/risicomanagement (22%) en Commercieel inzicht (18%)
  • Vaardigheden voor administratief ondersteunend personeel: Flexibiliteit (31%), Communicatie (29%), Digitale vaardigheden (24%), Strategisch inzicht (22%) en Spreekvaardigheid (21%)
  • Vaardigheden voor IT-professionals: Analytische vaardigheden (32%), Communicatie (27%), Flexibiliteit (26%), Project management (26%) en Klantgerichtheid (23%)
Bron: Robert Half
Eduard Codde
24-09-2020