FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Gemotoriseerde tweewieler herontdekt

Gemotoriseerde tweewieler herontdekt

(foto: <a target='_blank' style='text-decoration: underline' href='https://nl.123rf.com/profile_luckybusiness'>luckybusiness</a> - 123RF)
(foto: luckybusiness - 123RF)

Ondanks de sluiting van de motorwinkels in 2020 gedurende 2 periodes als gevolg van de Covid-19 pandemie, is de motormarkt lichtjes gestegen ten opzichte van 2019. FEBIAC noteerde in totaal 25.807 nieuwe inschrijvingen (+3,5%). Ook het aantal opleidingen in de rijschool en het aantal behaalde rijbewijzen A zit de laatste jaren in de lift. Opvallend is dat steeds meer vrouwen (en opnieuw jongeren) de weg naar het motorrijbewijs vinden. FEBIAC ziet drie verklaringen voor de stijging van de motormarkt. Enerzijds kozen veel mensen omwille van Corona ervoor om hun jaarlijkse grote reis naar het buitenland niet te laten doorgaan, waardoor er onverwachts budget vrij kwam. Gezien het grote vrijheidsgevoel dat motorrijden biedt, hebben dan ook een aantal mensen een motorfiets gekocht om er even uit te zijn en het eigen land te verkennen.

Daarnaast hebben heel wat mensen die anders het openbaar vervoer zouden genomen hebben, een alternatief gezocht. Motorfietsen en scooters bieden veel flexibiliteit in het dagelijks verkeer: vlot langsheen de files, geen zoekverkeer naar een vrije parkeerplaats en bovendien zijn de woon-werk- en beroepsverplaatsingen 100% fiscaal aftrekbaar.

Een andere verklaring is het effect van een wijziging in de regelgeving. Sinds 1 januari 2021 kunnen enkel nog motorfietsen met de Euro5-norm worden ingeschreven. Daardoor zijn in december 2020 nog heel wat Euro4 motorfietsen ingeschreven om plaats te maken voor de nieuwe modellen in 2021 (+93%). Zo zet de motorindustrie de volgende stap naar milieuvriendelijker tweewielers.

Toegankelijke motorfietsen
Het grootste aantal inschrijvingen betreft nog altijd de 125cc-modellen, goed voor 29% aandeel bij de nieuw ingeschreven gemotoriseerde tweewielers. Hierbij valt een stijgende populariteit op bij de motorfietsen in dat segment ten opzichte van de motorscooters. Het grote aandeel van dit segment is toe te schrijven aan het feit dat een rijbewijs B nog steeds volstaat voor deze categorie. Wie het rijbewijs B na 2011 heeft gehaald, kan 2 jaar later nog 4 uur opleiding volgen om er in België een 125cc mee te mogen besturen. Voor wie het B-rijbewijs voor 2011 haalde, is die opleiding niet verplicht.

Verder valt op dat er vaker gekozen wordt voor motorfietsen met een lichter vermogen, die vaak ook budgetvriendelijker zijn. Hier laat zich de invloed voelen van een stijgend aanbod Aziatische merken (of Europese merken die voor hun productie naar Azië uitwijken).

De inschrijvingen van elektrische motorfietsen, scooters, 3- en 4-wielers (425 stuks) is met 27% gedaald t.o.v. 2019. Die daling is voor grote mate toe te schrijven aan het wegvallen van de eerdere steunmaatregelen .

Fiscale voordelen en meer
De verzekering van de auto laat zich combineren met die van een motorfiets om het beste tarief te bekomen. Gemotoriseerde tweewielers tot 250cc betalen geen verkeersbelasting. Elektrische motorfietsen en scooters betalen het minimumtarief voor de BIV en de verkeersbelasting (in Vlaanderen zelfs helemaal niks). Op federaal niveau is er een belastingvermindering voor een elektrische motorfiets van 15% (max. € 3.140).

Voor woon/werk- en professionele verplaatsingen mogen alle kosten 100% ingebracht worden in de aangifte van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, onderhoud, benzine, pechverhelpingscontract, …). Het verbruik van een 125cc bedraagt bijvoorbeeld minder dan 3l/100km.

Een motorfiets of scooter ondervindt weinig last van files en dat spaart veel tijd. Het is toegelaten om op de snelwegen te filteren tussen de auto’s en zo in beweging te blijven (tot 50km/u en met een maximum verschil van 20km/u t.o.v. de auto’s). Indien 10% van de automobilisten zouden overstappen op een gemotoriseerde tweewieler, zouden de files met 40% verminderen.

Een gemotoriseerde tweewieler mag eventueel op het voetpad parkeren, mits voldoende plaats te laten voor de andere gebruikers. Nooit meer tijd verliezen om een parkeerplaats te zoeken! Motorfietsen en scooters blijven welkom in de Lage Emissie Zones (LEZ)
Bron: FEBIAC
Voor wie een motorrijbewijs wil halen: www.Start2Ride.be
Eduard Codde
21-01-2021