FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » TomTom Traffic Index 2020: verkeersdrukte daalt met 20% in Coronajaar

TomTom Traffic Index 2020: verkeersdrukte daalt met 20% in Coronajaar



Naar jaarlijkse gewoonte publiceerde TomTom (TOM2) in de maand januari de TomTom Traffic Index, een rapport waarin de verkeerssituatie in 2020 wordt geanalyseerd. De analyse omvat 416 steden verdeeld over 57 landen op 6 continenten. In België nam de algemene verkeersdrukte in 2020 met 18% af ten opzichte van 2019 (op basis van de cijfers van de 10 Belgische steden in het rapport). De drukste dag in België was donderdag 5 maart 2020, zowat een week voor de eerste lockdown. Die dag is er gemiddeld 61% extra reistijd gemeten, wat betekent dat pendelaars er gemiddeld 61% langer over deden om op hun bestemming te geraken.

In heel België was april als gevolg van de eerste lockdown de minst drukke maand van het jaar. Zowel de ochtend- als avondspits waren bijna een derde minder druk. ’s Ochtends was er een daling van gemiddeld 29% en ’s avonds bedroeg de daling gemiddeld 28%.

Brussel bleef ook in 2020 de drukste stad. Chauffeurs moesten er rekening houden met gemiddeld 29% extra reistijd, wel 24% minder dan in 2019. Januari was de drukste maand van 2020, met gemiddeld 37% extra reistijd. Zowel de ochtend- als avondspits waren in 2020 veel minder druk dan in 2019. Tijdens de piek noteerde TomTom gemiddeld 52% extra reistijd, een vermindering van 32% ten opzichte van het jaar ervoor.

Op de Europese lijst neemt Brussel de 28e plek in en scoort zo even goed (of slecht) als Palermo, Hamburg en het Russische Kazan. De ons omringende hoofdsteden Parijs staan op plaats 15 (32%), Londen op 18 (31%), Berlijn op 24 (30%) en Amsterdam op plek 64 met gemiddeld ‘slechts’ 18% extra reistijd in het verkeer.

Belgische top 5
Na Brussel volgt Antwerpen met gemiddeld 24% extra reistijd, een daling van 25% ten opzichte van 2019. In Antwerpen was februari de drukste maand van 2020, met gemiddeld 33% extra reistijd in het verkeer. Zowel de ochtend- als avondspits waren veel minder druk dan in 2019. Het ging om gemiddeld 40% extra reistijd in de spits, een daling met -32% t.o.v. 2019.

Leuven volgt na Antwerpen, maar laat een stijging in de verkeersdrukte optekenen ten opzichte van 2019. Die stijging is te wijten aan wegenwerken ten noorden van de stad, op de A2. Hierdoor liep het geruime tijd zeer stroef in beide richtingen. De gemiddelde extra reistijd steeg er met 5% naar 21%. Zowel de ochtend- als avondspits waren veel minder druk dan in 2019.

Bergen noteerde de grootste daling. Chauffeurs verloren er gemiddeld 20% extra reistijd, een daling met 41%. Ook in Bergen is de spits beduidend minder druk, met gemiddeld 33% extra reistijd, een daling met liefst 43% ten opzichte van het jaar 2019. Gent is de vijfde drukste stad van België met gemiddeld 18% meer reistijd in het verkeer, 10% minder dan in 2019. Zowel de ochtend- als avondspits waren minder druk met gemiddeld 29% extra reistijd tijdens de spits, 26% minder dan in 2019.

Tijdelijk gegeven
In 2019 stegen zowel de wereldwijde als de Belgische verkeersdrukte voor de negende opeenvolgende maal. In 2020 zagen we een heel ander beeld als gevolg van lockdowns tot gesloten grenzen. De experts van TomTom verwachten niet dat de verkeersituatie zo rustig zal blijven, tenzij er een gezamenlijke en opzettelijke verandering in het gedrag van bestuurders plaatsvindt, ondersteund door beleidsmakers en, belangrijker nog, werkgevers.

Gijs Peters, TomTom’s Traffic Expert: “We zullen zien dat het verkeer weer drukker wordt als mensen weer naar kantoor gaan en hervallen in oude routines. Daarom is het nu tijd dat Belgische stadsplanners, beleidsmakers, werkgevers en automobilisten de balans opmaken van wat ze gaan doen om de wegen in de toekomst minder druk te maken”.
Eduard Codde
22-01-2021