Gisteren wordt morgen
Telecomoperator Proximus en de stad Mechelen starten een proefproject met een looptijd van vier maanden, waarbij oude telecomstraatkasten worden omgevormd tot laadpalen voor elektrische auto's. De overheid zet nadrukkelijk in op elektrische mobiliteit en bedrijven worden fiscaal gedwongen om hun wagenpark te elektrificeren tegen 2026. Hiervoor is de beschikbaarheid van de nodige laadinfrastructuur essentieel en dit proefproject biedt uitzicht op nieuwe mogelijkheden. Recente prognoses verwachten een groei van het aantal elektrische auto's in België tot 1,5 à 2 miljoen tegen 2030. Het Vlaamse klimaatplan dat recent werd goedgekeurd verplicht dat nieuw aangekochte wagens vanaf 2029 elektrisch aangedreven moeten zijn.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact dat ondertekend werd door 294 Vlaamse steden en gemeenten gaat voor minstens één laadpunt per 100 inwoners tegen 2030. De lokale besturen kunnen samenwerken met bedrijven, burgers en verenigingen om de doelstellingen te behalen. Als het pilootproject met Proximus slaagt en wordt uitgerold over gans Vlaanderen, levert dit een toename met 7.000 laadpunten op. Dat betekent meer dan een verdubbeling van het huidige aantal laadpunten en is goed voor meer dan 10% van de doelstelling uit het Lokaal Energie- Klimaatpact.
Proximus en de stad Mechelen zullen met ondersteuning van Fluvius de komende vier maanden acht laadpalen voor elektrische voertuigen aansluiten op straatkasten van Proximus. Op elk van deze locaties zullen twee voertuigen tegelijk kunnen opladen met 11KW per connector.
Aanwezige infrastructuur op de hoek van de straat
Proximus onderzoekt of het een deel van zijn netwerk van ruim 28.000 straatkasten kan omvormen tot voedingspunt voor het opladen van elektrische voertuigen. In Vlaanderen alleen al schat Proximus dat er een potentieel is om 3.500 van zijn straatkasten te transformeren tot laadinfrastructuur, goed voor minstens 7.000 laadpunten.
Momenteel komt de uitrol van het fibernetwerk (glasvezelnetwerk) op kruissnelheid. Glasvezeltechnologie zal op steeds meer plaatsen het kopernetwerk vervangen, waardoor er ruimte vrijkomt in de straatkasten. Met beperkte technische ingrepen kan die ruimte worden benut om op een vrij eenvoudige manier bijkomende laadinfrastructuur te creëren. Gelijkaardige initiatieven werden reeds gelanceerd in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.
De straatkasten van Proximus bieden enkele interessante troeven om ze om te vormen tot oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Ze bevinden zich vaak op zeer aantrekkelijke plaatsen in het centrum van de stad, waar de nood aan openbare laadpunten groot is en waar een deel van de bevolking geen eenvoudige toegang heeft tot laadinfrastructuur. Dankzij een nauwe samenwerking met steden en gemeenten kunnen vergunningsaanvragen collectief behandeld worden en daardoor efficiënter verlopen. Een versnelde activatie is mogelijk, omdat de bestaande infrastructuur maximaal herbruikt kan worden: de straatkasten beschikken vandaag immers al over elektrische voeding, waardoor minimale graafwerken vereist zijn.
Vlaams minister Bart Somers: "Deze technologische innovatie is een primeur in België. Indien de resultaten overtuigend blijken en de nodige partners worden gevonden, kunnen in de nabije toekomst enkele duizenden nieuwe openbare oplaadstations worden gecreëerd in verschillende steden en gemeenten".
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact dat ondertekend werd door 294 Vlaamse steden en gemeenten gaat voor minstens één laadpunt per 100 inwoners tegen 2030. De lokale besturen kunnen samenwerken met bedrijven, burgers en verenigingen om de doelstellingen te behalen. Als het pilootproject met Proximus slaagt en wordt uitgerold over gans Vlaanderen, levert dit een toename met 7.000 laadpunten op. Dat betekent meer dan een verdubbeling van het huidige aantal laadpunten en is goed voor meer dan 10% van de doelstelling uit het Lokaal Energie- Klimaatpact.
Proximus en de stad Mechelen zullen met ondersteuning van Fluvius de komende vier maanden acht laadpalen voor elektrische voertuigen aansluiten op straatkasten van Proximus. Op elk van deze locaties zullen twee voertuigen tegelijk kunnen opladen met 11KW per connector.
Aanwezige infrastructuur op de hoek van de straat
Proximus onderzoekt of het een deel van zijn netwerk van ruim 28.000 straatkasten kan omvormen tot voedingspunt voor het opladen van elektrische voertuigen. In Vlaanderen alleen al schat Proximus dat er een potentieel is om 3.500 van zijn straatkasten te transformeren tot laadinfrastructuur, goed voor minstens 7.000 laadpunten.
Momenteel komt de uitrol van het fibernetwerk (glasvezelnetwerk) op kruissnelheid. Glasvezeltechnologie zal op steeds meer plaatsen het kopernetwerk vervangen, waardoor er ruimte vrijkomt in de straatkasten. Met beperkte technische ingrepen kan die ruimte worden benut om op een vrij eenvoudige manier bijkomende laadinfrastructuur te creëren. Gelijkaardige initiatieven werden reeds gelanceerd in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.
De straatkasten van Proximus bieden enkele interessante troeven om ze om te vormen tot oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Ze bevinden zich vaak op zeer aantrekkelijke plaatsen in het centrum van de stad, waar de nood aan openbare laadpunten groot is en waar een deel van de bevolking geen eenvoudige toegang heeft tot laadinfrastructuur. Dankzij een nauwe samenwerking met steden en gemeenten kunnen vergunningsaanvragen collectief behandeld worden en daardoor efficiënter verlopen. Een versnelde activatie is mogelijk, omdat de bestaande infrastructuur maximaal herbruikt kan worden: de straatkasten beschikken vandaag immers al over elektrische voeding, waardoor minimale graafwerken vereist zijn.
Vlaams minister Bart Somers: "Deze technologische innovatie is een primeur in België. Indien de resultaten overtuigend blijken en de nodige partners worden gevonden, kunnen in de nabije toekomst enkele duizenden nieuwe openbare oplaadstations worden gecreëerd in verschillende steden en gemeenten".