FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Launch event voor IFMA Belgium Chapter

Launch event voor IFMA Belgium Chapter

Meer dan 22 jaar na de oprichting van het eerste IFMA Belgium Chapter werd op 24 februari ’22 een nieuwe Belgische start gevierd van de mondiaal aanwezige vereniging van FM-professionals. Het is ‘s werelds grootste vereniging voor professionals in de sector van het Facility Management met meer dan 240.000 leden in 106 landen. Peter Ankerstjerne, sinds juli 2020 voorzitter van de wereldwijde raad van bestuur bij IFMA, kwam naar België afgereisd om er de raad van bestuur persoonlijk geluk te wensen met hun initiatief om België opnieuw te laten deel uitmaken van de internationale FM-community.

Peter Ankerstjerne bracht een terugblik in het verleden van Facility Management om de toekomst van het vakgebied beter te kunnen inschatten. “Facility Management en Workplace Management bestaan al meer dan vier decennia” opende hij. “En als we slechts één aspect bekijken, cleaning, dan gaan we zelfs meer dan 100 jaar terug in de geschiedenis”.

Omdat het er tot dan toe eerder amateuristisch aan toe ging werd in de jaren ’80 de ‘International Facility Management Association’ (IFMA) opgericht door bedrijven als Steelcase, Herman Miller, Johnson Control. Rond de eeuwwisseling werden de eerste stappen gezet naar professionalisering en meer erkenning van het vakgebied. In Nederland ontstonden de eerste opleidingen voor de vorming van toekomstige Facility Managers.

“Vandaag mogen we spreken van een global community die hospitality als grootste prioriteit stelt” aldus Peter Ankerstjerne. “De wereldwijde gezondheidscrisis bracht Facility Management in de spots en toonde het belang aan van het vakgebied”.

De pandemie als motor van de verandering
Facility Management speelt een centrale rol in hoe we werken. Peter Ankerstjerne: “Het kantoor is het hart van elke organisatie, de plaats waar de bedrijfscultuur leeft en wordt overgedragen aan alle medewerkers. Facility Management verstaat het gebruik van gebouwen beter dan HR of welke andere afdeling ook”.

Waar we al sinds de jaren ’90 de opmars van ‘activity based offices’ kennen, is het nu tijd voor ‘experience based offices’ in combinatie met hybride werken. Peter Ankerstjerne: “Sinds 2020 doen steeds meer technische tools als hulpmiddel voor de Facility Manager hun intrede. Rond 2025 mogen we het verzekeren van een duurzame toekomst als belangrijkste prioriteit verwachten voor het vakgebied”.

De ESG-verplichtingen (Environmental, Social, and Governance) die vanaf 2023 een feit zijn, verplichten Facility Management om er klaar voor te zijn. “De Covid-19 pandemie forceerde de grootste verandering in onze manier van werken sinds de industriële revolutie” stelt Peter Ankerstjerne vast. “Het tempo van de verandering zal niet meer vertragen. Facility Management moet zich goed bezinnen over zijn rol vandaag en morgen in een verder evoluerende werkomgeving. De top-3 uitdagingen voor het vakgebied zijn duurzaamheid, digitale en technische integratie, workplace experience, daarbij rekening houdend met de digitale werkplek die elke locatie waar kan gewerkt worden verbindt”.
Eduard Codde
02-03-2022