FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

Ieder voor zich?



Dat de transitie naar elektrisch rijden fiscaal wordt afgedwongen is zeker; of dat ook voor iedereen een praktisch haalbare zaak is, is veel minder zeker. Hoewel de angst voor een te beperkt rijbereik stilaan wegebt, gaat het er nu vooral om op voldoende plaatsen zo snel mogelijk te kunnen laden. Omdat op dit vlak nog een immense weg is af te leggen, nemen sommige automerken zelf initiatieven. Zo ook Audi, dat zijn opmerkelijk ‘Audi charging hub’ voorstelt als optie voor de veelrijder en zakelijke gebruiker. Europa legt autoconstructeurs een maximaal gemiddelde CO2-uitstoot op over hun verkochte voertuigen en die waarde daalt elk jaar, waardoor hun gamma verplicht ‘groener’ moet worden – lees elektrificeren - om niet zwaar afgestraft te worden.

Anderzijds is de gebruiker niet happig op die auto’s als die als weinig praktisch worden ervaren. Daarom kondigt Audi een ‘elektro-offensief’ aan, met zowel nieuwe auto’s als eigen laadinfrastructuur. De ‘Audi Charging Hub’ is een concept voor modulair opgebouwde sites, die voorzien in vooraf te reserveren High-Power-Charging-(HPC-) laadpalen en een luxe-lounge om het verblijf tijdens het laden zo aangenaam en efficiënt mogelijk te genieten.

Intelligente energievoorziening

De ‘Audi Charging Hub’ wordt uitgerust met gerecupereerde Lithium-Ionen-accu’s die als energiebuffer dienen, zodat de laadinfrastructuur steeds zeer hoge laadstromen paraat houdt voor alle geïnstalleerde laadpalen. De accu’s die hier een tweede leven krijgen komen o.a. van ontmantelde testauto’s uit de R&D afdeling van het automerk. Naast het recyclagevoordeel voor de accu’s, zorgt hun gebruik als energiebuffer er ook voor dat de aansluiting van de site op het stroomnet minder kritisch is. Zo zouden volgens Audi een hoogspanningstoevoer en transformatoren overbodig worden.

De energiebuffer zou liefst 2,45 MWh kunnen opslaan, voldoende om 6 laadpalen te voeden die elektrische auto’s met maximaal 300 kW kunnen laden, wanneer deze over de inmiddels gangbare 400V DC aansluiting beschikken. Eén module zou kunnen volstaan met 11kW aanvoer uit het elektrisch net om de klok rond op vol vermogen - 2,45 MWh - te blijven. De netaansluiting wordt wel nog bijgestaan door zonnepanelen op het dak van de modules, die groene stroom opwekken.

Audi-klanten genieten bovendien een voordeeltarief, dat publiek snelladen tegen een met thuisladen vergelijkbaar tarief zou mogelijk maken, aldus Oliver Hoffmann, voorzitter van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling bij AUDI AG.

Deze technische oplossing om in grote energievolumes te voorzien maakt de keuze van de locaties voor het inplanten van dergelijke sites ook veel eenvoudiger, waardoor ze sneller en zelfs voordeliger kunnen opgebouwd worden.

De modulaire opbouw biedt bovendien een grote flexibiliteit, want er kunnen gemakkelijk modules toegevoegd worden en/of ze kunnen naar andere locaties verplaatst worden, verregaand onafhankelijk van de lokale capaciteit van het elektrisch net.

Lounge
Elektrische auto’s van het eigen merk kunnen nu al tot 270kW piek laden, goed voor 100km rijbereik in 5 minuten. Om de autobatterij van 5 tot 80% te laden zijn idealiter 23 minuten nodig; reken in de praktijk met een half uur. Deze tijd wil de ‘Audi Charging Hub’ tot een ‘premium experience’ maken dankzij de luxe-lounge op de bovenste verdieping. Naast comfortabel relaxmeubilair en werkplekken, wordt een aanbod snacks, dranken en non-food-artikelen beloofd.

Nog dit najaar start een eerste pilootproject in Nürnberg, nabij het tentoonstellingspark (Messe) en nabij een knooppunt van snelwegen, waar ook niet-Audi rijders welkom zijn, voor zover zij een niet gereserveerde laadpaal vinden. Naar schatting 200 à 300 dergelijke Audi Charging Hub’s zouden in de komende jaren operationeel moeten worden, wat een investering van ongeveer één miljard euro met zich meebrengt, voor zover dit concept bij de klanten aanslaat.

Nu al heeft Audi een akkoord met Ionity, waar de klanten tegen een voordeeltarief publiek kunnen snelladen, maar zonder de exclusiviteit die de ‘Audi Charging Hub’ belooft.
Eduard Codde
15-09-2021