Predictief onderhoud: knowhow uit eigen land
Het onderhoud zoals we het de voorbije decennia kenden, is voorgoed verleden tijd. Predictief onderhoud maakte ons niet alleen ‘proactief’ in plaats van ‘reactief’, maar dankzij het Internet of Things (IoT) en artificiële intelligentie (AI) is het nu ook ‘auto-actief’. De leider op dit vlak is een Belgisch bedrijf.
Met een wereldwijde aanwezigheid en een bliksemsnelle groei van 2 naar meer dan 350 medewerkers in vijftien jaar tijd is I-care, dat door Fabrice Brion werd opgericht in Bergen, een prominent teken van de huidige paradigmaverschuiving. Onlangs tekende het bedrijf een contract op een protectionistisch ingestelde markt om de machines van een vijftigtal Amerikaanse elektriciteitscentrales uit te rusten met sensoren. Het is nog maar eens een bewijs dat België werkelijk aan de top staat op dit gebied.
“In een eerste fase zal het nog gaan om gecontracteerde analyses en metingen die technici periodiek zullen uitvoeren, maar het is de bedoeling dat we onze klant begeleiden in de geleidelijke digitale transformatie van zijn installaties, zodat de gegevens online kunnen worden verzonden via draadloze sensoren tegen een bepaalde frequentie naargelang de kritikaliteit van de installatie”, aldus Cédric Leturcq, Chief Marketing Officer bij I-care Group. In de sector van het Building Management System, dat specifiek de facility manager aanbelangt, past I-care zijn ervaring met industriële sensoren diagnostisch toe op de motoren van liften en HVAC. Ook hier zijn de besparingen op de werkingskosten en een betere continuïteit van de dienstverlening de berekenbare voordelen van de methodologie. Liftbouwer Schindler bijvoorbeeld gaat prat op een beschikbaarheid van bijna 100% dankzij predictief onderhoud.
Onderbenutte gegevens
Het bedrijf uit Bergen ontwikkelde zijn activiteit en expertise voornamelijk in de industriële sector. En wat het bedrijf volgens Cédric Leturcq zo uniek maakt, is dat het als een van de eerste dienstenondernemingen in predictief onderhoud zijn eigen oplossing voor connected monitoring op de markt heeft gebracht. I-care biedt zijn klanten namelijk zowel de meetinstrumenten (wireless sensoren Wi-care™) en de software voor gegevensverwerking en -analyse (de cloud-based software I-see™) als de menselijke knowhow (meer dan 300 ingenieurs en technici) aan, terwijl andere leveranciers zich beperken tot het ene (dienstverlening) of het andere (producten). Een studie van McKinsey uit 2015, die nog altijd relevant is, toont echter aan dat de meeste van die verzamelde gegevens niet worden benut. “Meten is weten” zegt men, maar je moet dan wel de middelen vinden om betekenis te halen uit die enorme hoeveelheid big data. En dat is momenteel niet het geval volgens McKinsey, die verzekert dat het grootste deel van de verzamelde gegevens onbenut blijft. Om dat wel te doen, heb je in ieder geval meer nodig dan bewuste intelligentie. Onbewuste AI, die de menselijke intelligentie bijstaat in de besluitvorming, lijkt de weg naar een nabije toekomst te zijn, tot de dag dat algoritmes de mens helemaal gaan vervangen in besluitvormingsprocessen, zonder emotionele interferentie, als we Yuval Noah Harari(1) mogen geloven.
Doel: 80% van de gevallen geanalyseerd door machine learning
Op het vlak van artificiële intelligentie spreekt I-care liever van ‘verhoogde intelligentie’ of ‘augmented intelligence’, waarbij de mens de hulp krijgt van technologie bij het beheer van big data. Daarvoor baseert het zich op een gegevenshistoriek van zes tot zeven jaar afkomstig van circa 6.000 sensoren die over de hele wereld geïnstalleerd zijn en die op afstand worden gemonitord om het zelflerende systeem (‘machine learning’) te voeden. Deze technologie zit nog in de testfase maar zou het bedrijf en zijn klanten heel wat tijd kunnen besparen bij de diagnose en voorspelling van defecten van de installaties voor ongeveer 80% van de verzamelde gegevens.
2019: een overgangsjaar?
Andere onderzoeken kondigen de doorbraak van AI aan. In een studie van 2019 raamt adviesbureau Gartner dat 14% van de organisaties nu al gebruikmaakt van AI (vooral voor predictief onderhoud via chatbots, software die een gesprek in natuurlijke taal simuleert) en dat 50% van plan is om het vanaf 2020 te gebruiken. 2019 zou dus een overgangsjaar zijn bij deze beslissing.
Maar misschien moeten we toch ook even stilstaan bij het onderzoek van Vanson Bourne, dat aangeeft dat volgens 75% van de leiders in IT en Field Service machines betere preventieve ‘zorg’ zullen krijgen dan mensen in 2020 ...
“In een eerste fase zal het nog gaan om gecontracteerde analyses en metingen die technici periodiek zullen uitvoeren, maar het is de bedoeling dat we onze klant begeleiden in de geleidelijke digitale transformatie van zijn installaties, zodat de gegevens online kunnen worden verzonden via draadloze sensoren tegen een bepaalde frequentie naargelang de kritikaliteit van de installatie”, aldus Cédric Leturcq, Chief Marketing Officer bij I-care Group. In de sector van het Building Management System, dat specifiek de facility manager aanbelangt, past I-care zijn ervaring met industriële sensoren diagnostisch toe op de motoren van liften en HVAC. Ook hier zijn de besparingen op de werkingskosten en een betere continuïteit van de dienstverlening de berekenbare voordelen van de methodologie. Liftbouwer Schindler bijvoorbeeld gaat prat op een beschikbaarheid van bijna 100% dankzij predictief onderhoud.
Onderbenutte gegevens
Het bedrijf uit Bergen ontwikkelde zijn activiteit en expertise voornamelijk in de industriële sector. En wat het bedrijf volgens Cédric Leturcq zo uniek maakt, is dat het als een van de eerste dienstenondernemingen in predictief onderhoud zijn eigen oplossing voor connected monitoring op de markt heeft gebracht. I-care biedt zijn klanten namelijk zowel de meetinstrumenten (wireless sensoren Wi-care™) en de software voor gegevensverwerking en -analyse (de cloud-based software I-see™) als de menselijke knowhow (meer dan 300 ingenieurs en technici) aan, terwijl andere leveranciers zich beperken tot het ene (dienstverlening) of het andere (producten). Een studie van McKinsey uit 2015, die nog altijd relevant is, toont echter aan dat de meeste van die verzamelde gegevens niet worden benut. “Meten is weten” zegt men, maar je moet dan wel de middelen vinden om betekenis te halen uit die enorme hoeveelheid big data. En dat is momenteel niet het geval volgens McKinsey, die verzekert dat het grootste deel van de verzamelde gegevens onbenut blijft. Om dat wel te doen, heb je in ieder geval meer nodig dan bewuste intelligentie. Onbewuste AI, die de menselijke intelligentie bijstaat in de besluitvorming, lijkt de weg naar een nabije toekomst te zijn, tot de dag dat algoritmes de mens helemaal gaan vervangen in besluitvormingsprocessen, zonder emotionele interferentie, als we Yuval Noah Harari(1) mogen geloven.
Doel: 80% van de gevallen geanalyseerd door machine learning
Op het vlak van artificiële intelligentie spreekt I-care liever van ‘verhoogde intelligentie’ of ‘augmented intelligence’, waarbij de mens de hulp krijgt van technologie bij het beheer van big data. Daarvoor baseert het zich op een gegevenshistoriek van zes tot zeven jaar afkomstig van circa 6.000 sensoren die over de hele wereld geïnstalleerd zijn en die op afstand worden gemonitord om het zelflerende systeem (‘machine learning’) te voeden. Deze technologie zit nog in de testfase maar zou het bedrijf en zijn klanten heel wat tijd kunnen besparen bij de diagnose en voorspelling van defecten van de installaties voor ongeveer 80% van de verzamelde gegevens.
2019: een overgangsjaar?
Andere onderzoeken kondigen de doorbraak van AI aan. In een studie van 2019 raamt adviesbureau Gartner dat 14% van de organisaties nu al gebruikmaakt van AI (vooral voor predictief onderhoud via chatbots, software die een gesprek in natuurlijke taal simuleert) en dat 50% van plan is om het vanaf 2020 te gebruiken. 2019 zou dus een overgangsjaar zijn bij deze beslissing.
Maar misschien moeten we toch ook even stilstaan bij het onderzoek van Vanson Bourne, dat aangeeft dat volgens 75% van de leiders in IT en Field Service machines betere preventieve ‘zorg’ zullen krijgen dan mensen in 2020 ...
