Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
image (1)
image (2)
image (3)
image (4)
image (5)
image (6)
image (7)
image (8)
image (9)
image (10)

VERITAS


‘HOUSE OF IMAGINEERING’
INSPIRERENDE WERKOMGEVING VOOR AMBITIEUZE FASHION RETAILER

De geschiedenis van Veritas gaat terug tot 1892, toen Jean- Baptiste Leestmans een oude merceriezaak kocht in hartje Antwerpen. Vandaag telt Veritas 120 verkooppunten in België en Luxemburg, en een bloeiende webshop. De bloei en diversificatie van deze fashion retailer leidde tot een ruimtegebrek voor zowel kantoren als magazijn.

De betrokken site in Kontich liet geen uitbreiding toe. Dit zette Veritas aan om Deloitte in te schakelen voor het in kaart brengen van de verschillende sites op basis van een door AOS Group opgemaakt programma van eisen. De zoekopdracht werd strikt afgebakend met een straal van max. 15 km rond de oude site, dit met de nodige aandacht voor mobiliteit en het maximaal behouden van de medewerkers. Gezien deze nieuwe thuis moest tegemoet komen aan de internationale groeiambities incl. e-commerce, genoot een ‘build to suit’ oplossing al snel de voorkeur.

De felle brand eind april 2013 zette echter extra druk op de realisatie van het nieuwe hoofdkantoor en verplichtte het Veritas-management niet alleen tot het uitschrijven van een noodscenario, maar tevens ook tot het opnieuw onder de loep nemen van de verschillende financiële & tijdsgebonden oplossingen. Uiteindelijk besloot Veritas het kantoor en logistiek centrum op te splitsen, waardoor het huren van een bestaande pand de beste oplossing leek. “De nood tot snel handelen werd een positieve stimulans. Iedereen werkte strikt en efficiënt” blikt Vanessa Boel, Styling & Visual Branding Manager bij Veritas terug. Zo werd in september 2013 een eerste concept voorgelegd, dat in november 2013 moest zijn afgerond. In januari 2014 was de geselecteerde nieuwe locatie beschikbaar om de inrichting van de 3000 m² vloeroppervlakte (NUA van 2826 m²), gelijk verdeeld over twee niveaus, te starten.

Het Veritas-virus
Het project genoot de volle steun van huidige voorzitter Marc Peeters, die zelfs aanmoedigde ‘er voluit voor te gaan’. Al snel kreeg het project de naam HOI - ‘House of imagineering’ - een conceptuele kapstok geënt op de Veritas historiek, haar waardes en het feit dat een job bij Veritas eerder een manier van leven is dan zomaar een job, een ‘Virus’. Vanessa Boel: “ De 120-jarige geschiedenis maar ook de Veritas populatie bestaande uit 90% vrouwelijke medewerkers, kon onmogelijk genegeerd worden. Geheel de inrichting is dan ook een aaneenschakeling van sferen met een hedendaagse interpretatie op deze Veritas-historiek. De verwijzingen zijn niet chronologisch verwerkt, waardoor elk nieuw bezoek resulteert in een ware ontdekkingstocht, geprikkeld door de seizoensgerelateerde trends. Anouk Schreurs, interieurarchitect bij AOS Group: “Drie werkgroepen dreven het concept: een vrouwelijk ‘emo’-team en twee mannelijk teams; team ratio & team techno”.

Terug naar casco
AOS Group nam de totale projectrealisatie op zich, van het ontwerp, de offerteaanvraag tot de gehele uitvoering van de werken. “Gezien de nieuwe inrichting grote impact had op de technieken, resulteerde dit begin januari 2014 in het voor 70% strippen van de aangetroffen kantooromgeving” verhaalt Jurgen van Beers, Project Manager AOS Group. “Het vroegtijdig inschakelen van studiebureau Encon heeft er voor gezorgd dat de HVAC installateur binnen de 6 weken het merendeel van de aanpassingen heeft kunnen uitvoeren, waardoor de strakke planning gerespecteerd bleef”.

“Het nieuwe werken was geen doel op zich. De inrichting moest tegemoet komen aan de moderne en toekomstige kantoorwaarden, met de mogelijkheden tot flex-werken” licht Jurgen van Beers toe.

“Door zones te ontwerpen waarin personalisatie is toegestaan, bestaande uit informele hoeken, wachtzones, presentatie area’s, royale bergingen voor stalen en diverse vergaderopstellingen, beschikken de medewerkers over een volledig gepersonaliseerde werkomgeving, in tegenstelling tot de traditionele persoonlijke werkplek”.

“Ondanks een oppervlakte per werkplek van slechts 6 à 8m², levert de werkomgeving toch een zeer ruime, luchtige indruk, en genieten alle medewerkers van maximaal daglicht” geeft Bart Vandenabeele, Facility Manager bij Veritas, aan. “Mensen gaan spontaan bij elkaar zitten, zoeken hun plek in het gebouw, waardoor er nu al sprake is van een soort semi-flex-werken, terwijl er voorlopig nog een overschot aan werkplekken beschikbaar is. Bij de minste groei schakelen we over op volledig flex-werken, waar de inrichting ook op is afgestemd”.

Werkplek als modieuze sfeerplek
“Elke zone in het kantoorlandschap is uniek qua inrichting” stelt Vanessa Boel. “Geen enkele ruimte is gelijk, een verwijzing naar de combinatiemogelijkheden van onze modeaccessoires die elke vrouw uniek maken. Toch is er ook een duidelijke eenheid bewaard door de materiaal- en kleurkeuze, ontleend aan onze huisstijl”. Anouk Schreurs: “De fashion geïnspireerde sfeeraanpak, met haar diversiteit in textuur, kleur of materiaal, leidde tot een selectie van een 600-tal referenties uit een totaal van maar liefst 3500 voorstellen voor het order kantoormeubilair! Niet eenvoudig, maar wel maximaal het concept ondersteunend. De inrichting is volledig geïnterpreteerd op sfeer, niet op een product of merk, wat ons toeliet om binnen een beperkt budget een visuele rijkdom te creëren”.

De beleving start aan het onthaal. De bezoeker wordt hier niet ontvangen met een centraal geplaatste balie, maar in een uitnodigende omgeving, omarmd door de nieuwste colletie. In de aanpalende landschapsomgeving treffen we benches met een capaciteit van 6 werkplekken, omringd door bubbels en grote prik- en magneetwanden, die tegemoet komen aan de vraag tot het stimuleren van de onderlinge communicatie en creativiteit. De aankleding wordt hier versterkt door de diversiteit aan grafische elementen, geïnspireerd op de activiteiten van de retailer en haar geschiedenis. Zo zijn de glazen wanden voorzien van een verzameling stiknaden, van rechte steek tot kruisjessteek, de vergaderzalen aangeduid met een kledinglabel, of zijn her en der objecten op de wanden getekend alsof ze er net zijn neergezet.

Het opleidingslokaal is ingericht als de herinterpretatie van een oud klaslokaal. Alle toiletdeuren zijn verschillend en tonen aan de binnenzijde een fotocollage, en de HR-afdeling wordt gekenmerkt door een grote portretwand van alle medewerkers, een momentopname als nieuw ankerpunt in de Veritas-geschiedenis. De cafetaria is gedoopt tot ‘Café Creatif’. Een ontmoetingsplek waarbij de meeste meubels zijn voorzien van een creatief extraatje in de vorm van door de medewerkers gemaakt handwerk, en waar de keuken is opgebouwd uit speels aan elkaar gekoppelde volumes.

Bart Vandenabeele: “Door ieders grote betrokkenheid binnen dit project is respect voor de werkomgeving dan ook vanzelfsprekend. Hierdoor worden geschreven regels en reglementen overbodig. De tiental georganiseerde activiteiten om de inrichting mee te laten evolueren met de nieuwste trends dragen hier natuurlijk toe bij”. Vanessa Boel: “Het is de bedoeling een ‘thuis’ te creëren, veeleer dan een kantoor; een herkenbare en inspirerende omgeving voor alle generaties. Voor ons is het dan ook ‘A never ending story’, omdat deze thuis zal blijven mee-evolueren met onze medewerkers en de jongste generatie die haar intrede maakt”. 

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


WORKPLACE DESIGN & BUILD


KANTOORMEUBILAIR


SCHEIDINGSWANDEN























Bart Vandenabeele, Facility Manager & Vanessa Boel, Styling & Visual Branding Manager bij Veritas.




Afwerking door het bedrijf SCARCO.










Last update: 16/10/2017 10:06:01