Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
image (1)
Een opmerkelijk ‘kunstwerk’ ontvangt de bezoekers: een kaart van het Afrikaanse continent, ingekleurd met flesjes Heineken.
image (2)
De cafetaria beschikt over een modern ingerichte open keuken met ‘bar’-zijde en is zo opgevat dat ze ook als vergaderruimte kan dienst doen.
image (3)
De band met het biermerk Heineken is sterk aanwezig. Achter de dubbele glazen toegangsdeur, waar een breed uitgezette glazen wand ingevuld met bierflesjes de achterliggende cafetariazone afschermt
image (4)
De open space is ingericht met zéér comfortabele werkplekken. Ook hier ging extra aandacht naar een doeltreffende geluidsisolatie en royale opbergmogelijkheden, zonder dat deze het uitzicht te sterk beïnvloeden.
image (5)
Op de glazen wanden van de kleinere vergaderzalen in dit deel van het plateau is een folie aangebracht met de afbeelding van schuimend bier, wat alweer de band met het merk benadrukt.
image (6)
image (7)

IBECOR


EEN FRISSE AANPAK VOOR
DE VERNIEUWDE KANTOREN VAN IBECOR

In de bestaande werksituatie zaten de medewerkers verstopt achter een indrukwekkend aantal hoge kastwanden, die de werkvloer bovendien verkavelden in individuele hokjes en ‘bastions’. Alle medewerkers bakenden hun eigen domein af. Door de tussenkomst van Global werden de muren fysiek en psychisch gesloopt, om licht, lucht en communicatie toe te laten in een opmonterende werkomgeving.

Het bedrijf Ibecor (International Beverages Corporation) kan terugblikken op een lange geschiedenis. Al midden de jaren twintig startte het vanuit België de export van grondstoffen, verpakkingsmateriaal en wisselstukken naar de toenmalige kolonie Congo. De aard van de handel en vooral het bewerkte exportgebied, maken dat papieren documenten nog een hoofdrol spelen in de dagelijkse activiteiten van Ibecor en hierin op korte termijn waarschijnlijk ook weinig verandering zal komen.

Directie geeft voorzet voor frisse aanpak
De algemeen directeur zorgde voor een frisse wind en nam zich voor de bestaande situatie drastisch te veranderen. Ibecor moest een jonge en dynamische werkomgeving bieden aan de medewerkers. Om de gewenste verandering in de praktijk om te zetten werd beroep gedaan op Global design, project & facility management, een buur, want gehuisvest in hetzelfde gebouw.

Steven Valkeniers, commercieel verantwoordelijke & partner, die al van bij de oprichting deel uitmaakt van Global: “Als deel van het veranderingsproces hebben we na een analyse van de situatie ook de gebruikers bevraagd. We stuitten op heel wat weerstand, op het vastklampen aan het individuele en strikt afgebakende werkterrein, terwijl onze opdrachtgever echt gewonnen was voor een open space inrichting”.

De studiefase leverde Global inzicht in de behoeften van de verschillende entiteiten binnen Ibecor, in de filosofie en de identiteit van het gecommercialiseerde biermerk. Er werd een volledig concept uitgewerkt met een nieuwe visie op de werkomgeving, waarin openheid, licht en lucht centraal stonden. De voorstelling aan de verzamelde medewerkers lokte weinig reactie uit. Steven Valkeniers: “Eén persoon vormde de uitzondering en claimde een groot aantal kasten nodig te hebben. Daar hebben we onze specialist voor bemeubeling op afgestuurd om dat gegeven heel grondig te bestuderen. Er bleek een grond van waarheid in te zitten en het concept werd aangepast. De persoon die het meeste tegenwind gaf veranderde hierdoor plots in een ambassadeur voor de nieuwe werkomgeving en deed ook bij anderen enthousiasme oplaaien voor de verandering. De angst voor het onbekende is overigens bijna altijd de grootste hindernis die we moeten overwinnen!”.

Sterke band met het merk
Een belangrijke troef die voortsproot uit het delen van eenzelfde gebouw, was dat de activiteiten van Ibecor tijdens de werkzaamheden door Global vrijwel ongestoord konden doorgaan zonder tijdelijke verhuis naar een andere locatie.

De lift brengt collega’s en bezoekers direct naar de ingang van Ibecor. Hier verwelkomt een opmerkelijk ‘kunstwerk’: een kaart van het Afrikaanse continent, ingekleurd met flesjes Heineken. De band met het biermerk wordt verder versterkt achter de dubbele glazen toegangsdeur, waar een breed uitgezette glazen wand ingevuld met bierflesjes de achterliggende cafetariazone afschermt. Naast de cafetaria werden de representatiefuncties (receptie en vergaderzalen) en het financiële departement geconcentreerd aan één kant van de centrale kern van het gebouw, om er een zowel representatieve als dynamische onthaalzone te creëren. Tegenover de afdeling boekhouding zijn drie vergaderzalen ingericht. Steven Valkeniers: “Bij het uitwerken van het concept ging speciale aandacht naar het maximaal binnenhalen van natuurlijk licht, naar de uitzichten vanop elke werkplek en naar akoestische absorptie van omgevingslawaai. Bij de medewerkers van de boekhouding lagen vroeger alle vensterbanken vol dossiers. Wij ontwierpen een kastensysteem dat in de diepte deels doorsteekt in de gang en maximaal bergruimte biedt, terwijl het glasvlak erboven licht laat doorstromen tot in de gang en de aangrenzende vergaderzalen”.

De andere kant van het platform kreeg een open space inrichting met zéér comfortabele werkplekken. Ook hier ging extra aandacht naar een doeltreffende geluidsisolatie en royale opbergmogelijkheden, zonder dat deze het uitzicht te sterk beïnvloeden. De openheid is ook hier opvallend en wordt geaccentueerd door de heldere kleuren en warme materiaalkeuze. Global ontwierp heel wat maatwerk voor de inrichting, met o.a. printer en shredder corners.
Tegen de actuele trend in beschikken alle Ibecor-medewerkers nog steeds over een eigen werkplek. Dat heeft enerzijds te maken met de sterk aan papieren documenten verbonden werkzaamheden en anderzijds de beschikbare kantooroppervlakte die niet verplichtte tot millimeteren met de inrichting.
Na de ontegensprekelijk ingrijpende verandering is iedereen tevreden over het eindresultaat. Vooral de interne contacten hadden baat bij de veranderring, maar ook bezoekers en zakenrelaties drukken hun goedkeuring uit voor de nieuwe look van het bedrijf.

Eduard CODDE
Foto's: Marc DETIFFE 

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


WORKPLACE DESIGN & BUILD


RENOVATIE EN BINNENAFWERKING

Een opmerkelijk ‘kunstwerk’ ontvangt de bezoekers: een kaart van het Afrikaanse continent, ingekleurd met flesjes Heineken.
De cafetaria beschikt over een modern ingerichte open keuken met ‘bar’-zijde en is zo opgevat dat ze ook als vergaderruimte kan dienst doen.
De band met het biermerk Heineken is sterk aanwezig. Achter de dubbele glazen toegangsdeur, waar een breed uitgezette glazen wand ingevuld met bierflesjes de achterliggende cafetariazone afschermt
De open space is ingericht met zéér comfortabele werkplekken. Ook hier ging extra aandacht naar een doeltreffende geluidsisolatie en royale opbergmogelijkheden, zonder dat deze het uitzicht te sterk beïnvloeden.
Op de glazen wanden van de kleinere vergaderzalen in dit deel van het plateau is een folie aangebracht met de afbeelding van schuimend bier, wat alweer de band met het merk benadrukt.






Last update: 16/10/2017 10:04:11