ONTEX
DRIE MAANDEN VOOR DE VERHUIZING VAN DE ONTEX GROEP: EEN RACE TEGEN DE KLOK!
Twee maanden om een project uit te werken en drie maanden
om het uit te voeren... over een strakke deadline gesproken!
Toch is de Ontex Groep, een Belgisch bedrijf van
internationaal niveau, gespecialiseerd in wegwerpproducten
voor persoonlijke hygiëne, erin geslaagd. Dit succes is te
danken aan het concept ‘Design & Build’ van AOS Group
dat contractueel garandeert om het budget en de planning
te respecteren op basis van een specifiek uitgewerkt design
voor elke klant.
Ontex verhuisde zijn wereldwijde hoofdkantoor in Zele (bij Lokeren)
naar een nieuw gebouw in Aalst, vlak bij de autosnelweg Brussel-
Oostende. Een keuze van de CEO van Ontex waarvan de
oorspronkelijke vestiging te krap werd om de groei van het bedrijf
te kunnen volgen. Het project ging van start met de komst van
de nieuwe Chief Procurement Officer. “We beschikten maar over
een honderdtal werkplekken terwijl we jaar na jaar een sterke groei
kennen” legt Philippe Agostini uit. “Bovendien strookte het beeld
van de vestiging niet meer met het dynamische en innoverende
imago dat het bedrijf wil uitdragen”.
Met deze verhuizing beoogde Ontex drie doelstellingen: de
samenwerking en innovatie stimuleren, openheid creëren en de
teamgeest versterken. Een ambitie die nagestreefd werd door het
personeel vanaf het begin bij het proces te betrekken. Eerst moest
er een locatie gevonden worden binnen een straal van maximaal
30 km rond de vorige vestiging in Zele. De keuze viel op het gebouw
SkylinE40 in de Korte Keppestraat in Aalst (Erembodegem), met
een mooie kantooroppervlakte van 3.500 m² verdeeld over drie verdiepingen in een modern gebouw. Meer dan 150 medewerkers
genieten er van een betere nationale (via de autosnelweg) en
internationale (via de luchthaven) bereikbaarheid. Ontex was
onmiddellijk overtuigd van zijn keuze door de kostenbesparingen
die het gebouw biedt: recuperatie van het regenwater, thermische
compensatie,... “Het straalt een moderner imago uit voor een
innoverend bedrijf als het onze”.
Een enorme tijdsdruk
Begin 2014 werd de locatie door de directie goedgekeurd, maar de
datum van vertrek uit Zele werd door de verhuurder onverbiddelijk
vastgelegd op 30 mei 2014. “Dit gaf ons amper twee maanden
om onze verhuisprioriteiten te bepalen en een partner te vinden
die ze in een concrete vorm kon gieten”. Ontex begon met een
team te vormen en benoemde een kaderlid in R&D Sustainability,
Bart Waterschoot, tot projectleider. Daarnaast werd er binnen het personeel een netwerk van ambassadeurs opgericht die elk van de
functies in het bedrijf vertegenwoordigen. “Om de instemming van
iedereen te verkrijgen, communiceerden we op weekbasis om op
alle vragen van het personeel te antwoorden”.
Alvorens een verhuispartner aan te duiden, koos Ontex ervoor
om een beroep te doen op een projectbegeleider. “We zijn geen
verhuisspecialisten en hebben Empact aangesteld om ons te helpen
met het dagelijkse beheer van het project, de begeleiding en het
beheer van de verandering”. In de twee voorbereidende maanden
heeft Ontex ook een lijst opgesteld met het aantal werknemers
per functie en de ideale inpassing van die werknemers in de
toekomstige kantoorruimte. De inrichting moest eveneens voorzien
in flex-werkplekken voor werknemers van andere vestigingen en het
flexdesk-concept integreren. Om de mobiliteit van de medewerkers
te verbeteren en het personeel te ontlasten van mogelijk fileleed,
heeft Ontex voor de eerste keer de principes van flexibel werken
ingevoerd.
Een dubbele uitdaging voor AOS: deadline en budget
Zodra het organigram en de werkmethoden vastgelegd waren,
moest er enkel nog een projectoproep samengesteld worden om
een bedrijf voor de verhuizing te vinden. Op 28 februari werd AOS
Group aangesteld met twee niet-bespreekbare voorwaarden: het
goedgekeurde budget en de opgelegde deadline van amper drie
maanden om de verhuizing rond te krijgen. Een deadline die nog
strakker werd aangezien Ontex eind juni ook een IPO organiseerde
(Initial public offering of beursgang). “Het komt steeds vaker voor
dat projecten dringend uitgevoerd moeten worden. Ons concept
‘Design & Build’ garandeert de implementatie en de naleving van
het budget”zegt Annick Vandenbulcke, verantwoordelijke voor het
Ontex-project bij AOS Group.
Naast enkele gesloten kantoren en kantoortuinen werden er
‘bubbles’ voor ontmoetingen ingericht, maar ook loungeruimten
en vergaderzalen. Alleen de vergaderzalen moeten gereserveerd
worden. Om elk van de drie verdiepingen die het bedrijf inneemt en
die bijna identiek ingericht zijn van elkaar te onderscheiden en vlot
te herkennen, koos het projectteam ervoor om de kleuren van de
vloerbekleding on overeenstemming te brengen met die van een
boom: bruin (grond) voor de eerste verdieping, groen (gebladerte)
voor de tweede verdieping en blauw (lucht) voor de derde
verdieping. Aan beide uiteinden van elke verdieping bevindt zich een
flex-werkzone met een tafel die uitgerust is voor vier medewerkers.
De werknemers stonden vooral versteld van het vele licht dat
binnenvalt via de twee zijden van het gebouw en de geluiddemping
die doorzet tot aan de kasten. “Dat maakt deel uit van het succes”
aldus Philippe Agostini.
Wordt de verhuizing nu beschouwd als een schot in de roos? Eén
maand na de verhuizing zijn de meeste, zo niet alle medewerkers
zeer positief en is de werkomgeving er duidelijk op vooruitgegaan,
ondanks de voor sommigen langere verplaatsingen.
Jean-Claude VERSET
Foto's: Marc DETIFFE
Partners en leveranciers die aan het project meewerkten
WORKPLACE DESIGN & BUILD
KANTOORMEUBILAIR
PAMI
SCHEIDINGSWANDEN
PAN-ALL
Workplace, Design & Build
laatste reportages