Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
De lounge-zones voor banden versterkende informele contacten doen de werkruimtes gelijken op een tweede thuis. De ‘Clear2Pay Village’, een zone met een erg verzorgd decor en veel warmte die volledig open en multifunctioneel is, met tafels en een bar.
image (1)
De decoratie en de inrichting van elke verdieping gekozen op basis van representatieve thema’s uit de steden Londen, Shanghai en New York.
image (2)
De zones voor de werkposten zijn in de open ruimte geïntegreerd rondom zones voor ontspanning en informele contacten.
image (3)
image (4)
De lounge-zones voor banden versterkende informele contacten doen de werkruimtes gelijken op een tweede thuis. De ‘Clear2Pay Village’, een zone met een erg verzorgd decor en veel warmte die volledig open en multifunctioneel is, met tafels en een bar.

CLEAR2PAY


Internationale, multiculturele hub in het hart van de onderneming

Als gevolg van haar continue groei ontstond bij Clear2Pay, de onderneming voor financiële IT-services, de behoefte om de over Zaventem en Mechelen verdeelde activiteiten te verenigen op één enkele site. Er waren nog meer vereisten: de nabijheid van een station en de luchthaven, evenals een aangename werkomgeving. Een ander belangrijk criterium voor de inrichting van de nieuwe site was, met het oog op de aanwerving van nieuwe talenten, het imago dat de onderneming uitstraalt.

In de kantoorruimtes vind je de drie thema’s terug in een opeenvolging van zones met diverse functies (stille ruimte, ontmoeting, vergadering, café...). Op een ietwat paradoxale wijze nemen de werkposten daartussen de resterende ruimtes in. Dat staat in schril contrast met de traditionele benadering waarbij de ‘verloren’ ruimtes gebruikt worden om er de koffiemachine of het kopieerapparaat te herbergen.

Een ‘ondernemingsdorp’
Christophe Erkens, partner bij Admos en stichter van het architectenbureau Exode: “Tegenwoordig is kantoorinrichting gefocust op het thema ‘samenwerking’. Daarom stelden we het concept ‘Clear2Pay Village’ voor, een zone met een erg verzorgd decor en veel warmte die volledig open en zeer multifunctioneel is, met tafels die zowel voor de lunch als het werk dienen, hoge tafels om vergaderingen te houden, een koffiemachine, schermen, een snookertafel en een lounge. Dat alles werd met opzet op de vierde verdieping geïnstalleerd, waar trouwens de directie is gehuisvest. We wilden er niet alleen maar een gesloten ‘directieruimte’ van maken.” Anthony ShaikH voegt er aan toe: “Wanneer je je daar bevindt, vergeet je dat je in een kantoorgebouw bent. Toch is er alles aanwezig om te kunnen werken. Het is als het ware het ‘dorpsplein’.” Deze originele plaats werd het hart van de onderneming, de plaats waar ideeën worden uitgewisseld en waar dialogen plaatsvinden. De ontwerpers waren genereus met de oppervlakte opdat de werknemers er zich op hun gemak zouden voelen. Op de andere verdiepingen werd het concept ‘dorp’ gedeeltelijk gereproduceerd in een lounge-zone voor informele contacten.

Langzame evolutie van de mentaliteit
“Sedert 1996 wordt er gesproken over ‘activity based’ inrichting”, herinnert zich Christophe Erkens, “maar pas nu hebben de mensen deze idee in de ondernemingen geaccepteerd. De geesten moesten nog rijpen. Bovendien waren informatica en telefonie nog niet wat ze vandaag zijn: compact, draadloos, mobiel... Tegenwoordig is het belangrijk om te weten hoe de verschillende werkzones dienen ingericht te worden. Nog geen tien jaar geleden dachten de meubelfabrikanten aan de creatie van een hyper complete werkpost waar je alles kon doen zonder je te verplaatsen: werken, de computer gebruiken, vergaderen... Herinner je de tafels met verlengstuk in de vorm van een vergadertafel... Tegenwoordig verplaatsen de mensen zich van het ene punt naar het andere, naargelang hun activiteit en hun behoeften van het moment. Dit verhoogt de kansen op informele uitwisselingen en ze hebben nu ook veel minder de behoefte om zich een ‘eigen’ bureau toe te eigenen. Extreem gesteld, zouden nu twee schragen en een plank kunnen volstaan. Daarentegen is de werkomgeving veel menselijker en meer huiselijk geworden.”

Voornaamste moeilijkheden op de werf
Het antwoord was: “Een vast budget en een erg krappe timing van drie maanden, het bouwverlof inbegrepen.” Maar het team van Admos faalde niet en bracht deze complexe opdracht tot een goed einde. Nochtans was de aanvankelijke staat van het gebouw niet ideaal: een deel van de technische voorzieningen moest gemoderniseerd worden: elektriciteit, data, maar ook plafonds, vloerbekleding, ... “Eenmaal het gebouw was opgeleverd, betekende dat nog niet het einde van de missie”, vervolgt Anthony ShaikH: “Zoveel aandacht we tijdens de behoeftenanalyse hadden besteed aan de verwachtingen van de klant, net zoveel waakten we achteraf ook over de goede aanpassing aan diens nieuwe omgeving. We zijn nu nog steeds aanwezig in de finale ‘aftercare’ fase, om het personeel te assisteren en hen te begeleiden bij de verandering.”

Dat laatste is een bijkomende spin-off van het ‘one-stop-shopping’ concept dat Admos aanbiedt voor projectbeheer: ‘sleutel-op-dedeur’ inrichting met één enkel aanspreekpunt en een gegarandeerd resultaat, ook op financieel vlak. 

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


WORKPLACE DESIGN & BUILD

De decoratie en de inrichting van elke verdieping gekozen op basis van representatieve thema’s uit de steden Londen, Shanghai en New York.
De zones voor de werkposten zijn in de open ruimte geïntegreerd rondom zones voor ontspanning en informele contacten.






Last update: 16/10/2017 10:05:06