Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
image (1)
Algemeen zicht op de site van Dolce Terhulpen.
image (2)
image (3)
image (4)
image (5)
image (6)
De kleurrijke en informeel opgevatte vergaderruimtes.
image (7)
De vergaderruimtes van de 'breakout rooms' zijn sereen opgevat. Licht en kleur zetten een opgewekte toon.
image (8)
image (9)
Zachte kleuren tekenen de patio van Cinq Mondes tot een oord van oosterse meditatie.
image (10)

DOLCE LA HULPE


Tussen ontspanning en knowledge exchange

De oude IBM-site in Terhulpen is aan zijn tweede levensadem toe. Vastgoedgroep Banimmo, de nieuwe eigenaar, weet daarbij zakelijkheid en recreatie op een intelligente manier met elkaar te verweven. Hotel, auditoria, vergaderzalen en een luxueuze spa te midden van weelderig groen masseren lichaam en geest. Toeristen en zakenlui vinden de weg naar zwembad en vergaderzaal.

Wie de site inrijdt, waant zich op een kasteeldomein. Golvende grasvelden gelardeerd met bomen, en een zachte bochtige weg die ophoudt aan de voormalige gebouwen van de Amerikaanse IT-gigant IBM. De eerste indruk imponeert. De architectuur is kwaliteitsvol en stamt uit de tijd toen het brutalisme hoogtij vierde. Of de krachtige schoonheid en combinatie van baksteen en beton.

Aantrekkelijke hotellobby
Het nagelaten visitekaartje van IBM is ongetwijfeld een troef die de vastgoedgroep Banimmo intelligent weet uit te spelen. Dat moet ook wel in tijden van recessie. De site - ze heeft een oppervlakte van 72 hectare - is een oase van stilte, rust en groen. De mogelijkheden ervan liggen voor het grijpen. In totaal staan hier maar liefst 14 gebouwen. Dolce Terhulpen heeft alles om te schitteren. Voor de aankoop en de volledige renovatie van de site werd door Banimmo (2005) zo’n 50 miljoen euro op tafel gelegd. Aanvankelijk werd gedacht om hier kantoren en woningen te realiseren.
Bestuurslid en manager Thierry Kislanski van Banimmo: “Maar men moest rekening houden met de opgelegde administratieve regels waaraan deze geklasseerde site onderhevig is. Het moest een vormingscentrum blijven met hotelfaciliteiten. Dolce, dat de site kende, was geïnteresseerd om een nieuw conferentiecentrum met hotelfaciliteiten uit de grond te stampen. Daarvoor was deze Canadese hotelgroep op zoek naar een ontwikkelaar en de nodige middelen. Dat heeft Banimmo ertoe aangezet om de site te kopen en de exploitatie ervan toe te vertrouwen aan Dolce na renovatie en herstructurering van het ensemble.”

Uitvergrote chip
De plattegrond van de IBM-site doet denken aan een uitvergrote chip. IBM had hier een van zijn vormingscentra gevestigd. Vandaar de vele faciliteiten die vandaag goeddeels nog bestaan. “We hebben gekozen voor het oorspronkelijke concept” zegt Kislanski. Alleen de stijl is minder formeel en minder 'sec' dan vroeger. Hedendaagse lifestyle maakt hier grote sier. Noem het 'de ambiance', het gevoel van een prettige omgeving. Waar je ook kijkt, overal komt de natuur van het Zoniënwoud op je af. En dat gegeven is zo straf en sterk, de natuur heeft werkelijk alles en iedereen in haar greep.

Christian Lundwall
Het hotel met 264 kamers werd aangekleed door het architectenbureau Atelier d'Architecture de Genval (AAG) en de Zweedse interieurarchitect Christian Lundwall. Thierry Kislanski: “Het hotel en de aanpalende spa is één concept waarbij de synergie van verschillende partijen een belangrijke rol heeft gespeeld. Het geheel moest samenhangend blijven en daarvoor moesten de verschillende partijen zoals Exode en Western Design, Lundvall alsook AAG gezamenlijk optreden om die eenheid in lijnvoering te handhaven.”

Warme charme
Het is een feit dat Dolce Terhulpen zichzelf mag omschrijven als een toplocatie in het kwadraat, de uitgelezen plek om seminaries of bedrijfsbijeenkomsten te organiseren. De faciliteiten zijn er quasi ongeëvenaard.
Banimmo heeft de zaken goed doordacht door niet alleen te mikken op de gemakkelijkste weg, maar om te kiezen voor een nieuwe aanspreekbare formule. En dat kan alleen door te kiezen voor uitstekende partners. Partners die iets te melden hebben zoals de Dolce-groep en de spa-inrichtig Cinq Mondes.

Coachingsgesprek
Voor de inrichting van de site deed Banimmo onder meer beroep op de expertise van het bureau Exode. Heel opmerkelijk zijn de kantoren van het bankbedrijf Swift, eveneens op deze site, die dit bureau inrichtte. Het was niet zo vanzelfsprekend door de structuur van het gebouw en de vorm. Christophe Erkens en zijn team schrapten wat overbodig was en creëerden op die manier een zeer bruikbare kantoorruimte. Swift opende voor Exode de weg naar het project van de 'breakout rooms' eveneens op deze site en vlakbij de kantoren van Swift. Rond een cluster van vergaderruimtes organiseerde Exode een informele loungeruimte. Een ruimte die vraagt om een open uitwisseling van ideeën. Ook zeer goed geschikt voor een coaching- of sollicitatiegesprek, of een kleine besloten bespreking. “Een opdracht die Erkens en zijn team uitstekend hebben volbracht”, laat ontwikkelaar Thierry Kislanski van Banimmo zich spontaan ontvallen.

Levendige kleuren
De problematiek van de 'breakout rooms' was heel specifiek. Exode zou van een sombere kelderverdieping een uitnodigende ruimte maken. Architect Renaud Bonaventura van Exode volgde het project op de voet: “Kelderruimtes zijn gestigmatiseerde ruimtes, ze worden niet bepaald geassocieerd met licht, kleur en transparantie. Dat is precies wat we hier hebben geïntroduceerd. We hebben licht en felle kleuren geïntroduceerd. Zowel vloeren als plafonds en techniek hebben we volledig vernieuwd en aangepast aan hedendaagse technologieën. Er kwam zelfs een antibacterieel tapijt.” Wat spreekt zijn de eclatante kleuren, gaande van grasgroen tot diep paars. Ze evoceren een vrolijke en gemoedelijke stemming die je nauwelijks verwacht in een kelderverdieping. Mooi is ook dat de kleuren sterk contrasteren met de wanden, die een imitatie zijn van cortenstaal. Knap zijn de geïntegreerde multimediaschermen. Ze verschuilen zich achter donker glas en lichten alleen op bij gebruik. Schermen blijven nu eenmaal storende, lelijke dingen, lijkt de boodschap hier te klinken.

Het lokale en het mondiale
Bijzonder grote aantrekkingskracht gaat uit van de Spa Cinq Mondes naar een idee van Jean-Louis Poiroux. Je kan er een keuze maken uit verschillende rituelen zoals het Koninklijke Ritueel, een twee uur durende verwennerij die begint met een onderdompeling in een Japans bad van cederhout gevuld met rozenblaadjes. Dolce Terhulpen mag dan wel een internationaal en mondiaal aureool bezitten, de spa mikt evengoed op bezoekers uit de omgeving. “40% van de bezoekers zijn recreanten, 60% zijn zakenlui”, weet manager Florence Schaeffer. “Dit zijn voorlopige cijfers die nog kunnen verschuiven want we zijn nog maar een half jaartje open.” Een ding staat vast: in Dolce Terhulpen weten het lokale en het mondiale zich perfect met elkaar te verzoenen. 

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


WORKPLACE DESIGN & BUILD

Algemeen zicht op de site van Dolce Terhulpen.








De kleurrijke en informeel opgevatte vergaderruimtes.
De vergaderruimtes van de 'breakout rooms' zijn sereen opgevat. Licht en kleur zetten een opgewekte toon.


Zachte kleuren tekenen de patio van Cinq Mondes tot een oord van oosterse meditatie.






Last update: 16/10/2017 10:07:58