Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
In de lobby verheerlijkt een gigantisch scherm de digitale wereld van TikTok.© Gensler / Benny Chan / Fotoworks
image (1)
© Gensler / Benny Chan / Fotoworks
image (2)
© Gensler / Benny Chan / Fotoworks
image (3)
Op het plafond van het café en de eetruimten is een wirwar van neonlampen aangebracht, waarvan de opstelling verwijst naar de mythische snelwegen die Los Angeles doorkruisen. © Gensler / Benny Chan / Fotoworks
image (4)
Vlak bij het café en de eetruimten kunnen tot acht personen plaatsnemen in de grote boxen met zetels in flashy viny. | Foto Tik-Tok © Bennychan-Photoworks
image (5)
© Gensler / Benny Chan / Fotoworks
image (6)
Om de circulatie en informele ontmoetingen te bevorderen, verbindt een magistrale felroze trap de drie verdiepingen, met verschillende overlopen. | Foto TikTok - Gensler / Benny Chan / Fotoworks.
image (7)
Op het gelijkvloers, vlak bij de lobby, bevinden zich een heleboel vergaderzalen van diverse omvang. | Foto TikTok - Gensler / Benny Chan / Fotoworks.
In de lobby verheerlijkt een gigantisch scherm de digitale wereld van TikTok.© Gensler / Benny Chan / Fotoworks

TIKTOK


Hollywoodiaanse look voor de kantoren van TikTok

In amper vier jaar wisten de oprichters van TikTok de wereld te veroveren. Inmiddels heeft de app meer dan 800 miljoen gebruikers, van wie zo'n 3 miljoen in België. De van oorsprong Chinese app richt zich tot jonge tieners die de nodige hulpmiddelen krijgen om korte filmpjes te maken. Deze filmpjes in allerlei stijlen worden continu uitgezonden op hun smartphone in een newsfeed en net als op Facebook en Instagram kan de community de filmpjes liken of een opmerking plaatsen.

De nieuwe kantoren van TikTok moesten absoluut het amusante, magische en interactieve aspect van dit wereldje uitstralen. Het bedrijf selecteerde het internationaal geprezen architectenbureau Gensler voor de bouw en interieurinrichting van het kantoorgebouw in Los Angeles met uitzicht op de oceaan, van waaruit zo'n 1.000 jonge medewerkers werkzaam zouden zijn.

Zelfs aan die kant van de Grote Oceaan vinden we in de inrichting van de kantoren met een totale oppervlakte van ongeveer 11.000 m² punten van overeenkomst met de nieuwe kantoorinrichtingen in België terug. We zien er ook originele toetsen die inspirerend werken, zowel op het gebied van ruimtelijke organisatie als qua branding van de ruimten volgens het DNA van het merk.

De lobby op het gelijkvloers van de Amerikaanse hoofdzetel verheerlijkt het digitale TikTok-universum met een enorme muur van ledschermen van 25 meter lang. In het midden van het scherm brengt een gang de medewerkers naar de werkruimten. Aan weerszijden van de gang bevinden zich een heleboel vergaderzalen van diverse omvang. De lobby is uitgesproken minimalistisch ingericht zodat die naar believen kan worden gebruikt en omgevormd voor de organisatie van events om de community van jonge medewerkers, influencers en partners hecht te houden.

Op de eerste verdieping bevindt zich een andere imposante inrichting: het café en de eetruimten. Deze ruimte werd zodanig ingericht dat ze ook de hele dag lang kan dienen voor vergaderingen of informele ontmoetingen op de speciaal daarvoor geïnstalleerde banken. Gensler koos voor een industrieel ontwerp door de betonnen plafonds met technische leidingen zichtbaar te laten. De architecten verwerkten er een wirwar van neonlampen in, waarvan de opstelling verwijst naar de mythische snelwegen die Los Angeles doorkruisen. Een subtiele hint voor deze eerste vestiging van TikTok in de Verenigde Staten.

Om de circulatie en informele ontmoetingen te bevorderen, verbindt een magistrale trap de drie verdiepingen, met verschillende overlopen. De trap uit staal en geperforeerd metaal is geverfd in knalroze, een van de karakteristieke kleuren van het merk. De trap maar ook de grote muurschilderingen illustreren de magie van TikTok.

Voor dit IT-bedrijf, dat zich voortdurend onmiddellijk moet aanpassen aan de razendsnelle veranderingen, is wendbaarheid een cruciale factor die aan de basis lag van de inrichting en de typologie van de werkruimten. Om de samenwerking en cocreatie te stimuleren, zijn er weinig individuele kantoren en veel gedeelde werkruimten die naargelang van de uit te voeren taken kunnen worden gebruikt. De werkposten zijn geïnstalleerd in grote open spaces rond kleine afgesloten ruimten die de medewerkers individueel kunnen gebruiken voor taken die denkwerk of concentratie vergen. Er bevinden zich ook vergaderzalen en brainstormingruimten. Didier Van den Eynde

Foto's TikTok - Gensler / Benny Chan / Fotoworks.  

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


WORKPLACE DESIGN & BUILD


KANTOORMEUBILAIR

© Gensler / Benny Chan / Fotoworks
© Gensler / Benny Chan / Fotoworks
Op het plafond van het café en de eetruimten is een wirwar van neonlampen aangebracht, waarvan de opstelling verwijst naar de mythische snelwegen die Los Angeles doorkruisen. © Gensler / Benny Chan / Fotoworks
Vlak bij het café en de eetruimten kunnen tot acht personen plaatsnemen in de grote boxen met zetels in flashy viny. | Foto Tik-Tok © Bennychan-Photoworks
© Gensler / Benny Chan / Fotoworks
Om de circulatie en informele ontmoetingen te bevorderen, verbindt een magistrale felroze trap de drie verdiepingen, met verschillende overlopen. | Foto TikTok - Gensler / Benny Chan / Fotoworks.
Op het gelijkvloers, vlak bij de lobby, bevinden zich een heleboel vergaderzalen van diverse omvang. | Foto TikTok - Gensler / Benny Chan / Fotoworks.


Last update: 13/10/2020 12:35:31