FACILICOM
Een nieuwe thuis en ee n warm nest
Toen Facilicom besliste om de bestaande maar verouderde
huisvesting aan de IJzerlaan te Antwerpen te ruilen voor
een nieuwe stek in de Breeam-gecertificeerde Avenue
Building aan de Noorderplaats, was het ook tijd om uit te
kijken naar een nieuwe inrichting van de werkomgeving.
Het ‘Place 2.5’-concept van Sedus overtuigde en werd
door Projectatelier als voorkeurpartner uitgerold.
Met het integrale inrichtingsconcept ‘Place 2.5’ wil Sedus het
kantoor een perfecte ‘Second Place’ maken, de nieuwe emotionele
cultuur van het kantoor vooruitschuiven. Het concept is erop
gericht minimaal stress te veroorzaken in een ontspannen sfeer en
zo beter te laten presteren. Het is een eigen visie op ‘het nieuwe
werken’, waarbij werktevredenheid en werkplezier centraal staan
om te voldoen aan de eisen van de moderne medewerkers. Met
een goed gevoel werken in een inspirerende omgeving, verhoogt
de verbondenheid en standvastigheid van de medewerker met en
binnen zijn bedrijf.
Projectatelier is zes jaar geleden opgericht door Peter Monden
en Chris Huybrechts met de bedoeling meer bij te dragen tot de
kantoorinrichting dan enkel het aanbieden van meubelen. Beide
partners vatten hun aanpak samen onder de noemer ‘Pimp your
Office’. Zij ontwerpen de creatieve totaalconcepten voor kantoren,
waarbij meubelcollecties gecombineerd worden met specifiek
maatwerk en interieurafwerking in eigen regie waar zij ook de
volledige coördinatie van de afwerking verzekeren.
Representatieve werkomgeving
Een centralisatie van de verschillende Facilicom-takken lag aan
de basis voor het verhuisproject. De nieuwe thuis voor Facilicom
beslaat ongeveer 3.000m² en houdt nog 323m² oppervlakte
in reserve. Het was voor de directie een ideale gelegenheid om
een stap vooruit te zetten, een representatieve werkomgeving te implementeren die een ‘wauw’-effect zou losweken bij bezoekende
klanten. De nieuwe inrichting voldoet dan ook volledig aan de
nieuwe normen op vlak van de facilitaire dienstverlening die
Facilicom aan zijn klanten aanbiedt.
Facilicom schreef een clean desk policy in het lastenboek evenals
het invoeren van het nieuwe werken met deeltijds thuiswerken.
In totaal gaat het om een 160-tal werkplekken. In eerste instantie
hebben alle werknemers hun eigen werkplek, maar het is de
bedoeling om op korte termijn naar 20% flex-plekken te evolueren.
Alle werkplekken zijn langs de vensters uitgetekend en genieten
zo maximaal daglicht. Vergaderruimte is naar de centrale zone
van de kantoorvloeren verwezen, waar ook een coffee corner en
een paar compacte concentratiewerkplekken zijn ondergebracht
die via een centraal reserveringssysteem worden toegewezen. Een
grote vergaderzaal is op het gelijkvloers ingericht, waar ook de
refter is ondergebracht en een gemeenschappelijke onthaalzone
voor het gebouw.
Bibliotheekgevoel
Projectatelier stelde een inrichting in een warme sfeer
voor, toegespitst op de gebruikers en geïnspireerd op het
bibliotheekgevoel.
Dat resulteerde o.a. in knusse details als een specifieke kleur voor
de lampjes die per cluster van vier werkplekken de afdelingen
markeren. Of ook nog de warm-houten werkbladen voor de
werkplekken.
De werkplaatsen beschikken niet langer over een eigen kast, wel
over een persoonlijke ladenblok. Per afdeling zijn er archiefkasten
voorzien in functie tot de individuele behoeften. Finance had de
grootste archiefbehoeften en kreeg dan ook een kastsysteem op
rails voor maximale opslag op minimale oppervlakte. De kasten
dienen tevens als afbakening van de diensten en vormen een
circulatiegang tussen de afdelingen.
Het management is mee in de verschillende afdelingen geïntegreerd,
maar beschikt wel over afgesloten cellen, die weliswaar met glazen zijwanden heel transparant zijn opgevat en zo een volledig
overzicht over de afdeling toelaten.
De hoogst gelegen kantoorvloer is voorbehouden aan de directie.
Naast de directiekantoren is er een grote boardroom met een op
maat gemaakte vergadertafel en een directielounge.
Aandacht voor gebruiksefficiëntie
De werkplekken beschikken niet langer over een prullenbak,
maar er is geopteerd voor centrale afvalverzamelpunten. Dat
resulteert niet alleen in minder afval, maar drukt tevens de
schoonmaakkosten.
Speciale aandacht voor een akoestisch comfortabel werkklimaat
stond eveneens hoog genoteerd op het verlanglijstje. Dat laatste was o.a. aanleiding om de bestaande vloer uit de casco
werkvloeren te verwijderen en te vervangen door een beter
dempende vloerbekleding. Ook de onthaalzone op het gelijkvloers
bleek erg akoestisch gevoelig. Dit werd opgelost door een soort
cocon te ontwerpen met een akoestisch spanplafond waarin ook
de verlichting zit.
Naast de Breeam-certificatie is er een dubbel elektrisch circuit
ingebracht om maximaal energielekken buiten de werkuren te
vermijden. Eén circuit gaat volledig uit na kantoortijd.
Het project stond onder grote tijdsdruk. Na een eerste contact
half november 2011 konden de werken twee maand later starten.
Facilicom nam zijn nieuwe thuis begin maart al in gebruik.
Partners en leveranciers die aan het project meewerkten
KANTOORMEUBILAIR
Inrichting in een warme sfeer, geïnspireerd op het bibliotheekgevoel wat o.a. resulteerde in knusse details
als een specifieke kleur voor de lampjes die per cluster van vier werkplekken de afdelingen markeren.
Buzzihub, een open, maar akoestisch
geïsoleerd element dat zich uitstekend
leent voor het voeren van telefoongesprekken
of zelfs sollicitaties of andere
vertrouwelijke conversaties.
Workplace, Design & Build
laatste reportages
Business Space real estate