Bedrijven elektrificeren hun wagenpark

Aan de vooravond van het autosalon, dat dit jaar niet fysiek kan doorgaan omwille van de nog steeds aanhoudende Covid-19 pandemie, publiceerde Febiac een terugblik op het voorbije autojaar 2020. In België werden 431.491 nieuwe personenwagens ingeschreven, een daling met 21,5%, terwijl het aantal nieuwe inschrijvingen sinds 2016 vrij stabiel bleef met net geen 540.000 in 2016 en 550.003 eenheden in 2019. Van de 431.491 nieuwe auto's die in 2020 werden ingeschreven, werd 60,2% in Vlaanderen, 26,4% in Wallonië en 13,4% in Brussel ingeschreven. Dit is zeer vergelijkbaar met de verdeling in 2019, die toen 60,4% in Vlaanderen, 25,9% in Wallonië en 13,7% in Brussel bedroeg.Het aandeel particuliere aankopen is verhoudingsgewijs gestegen (43,7% in 2020 tegenover 42,6% in 2019). Terwijl het marktaandeel van de zelfstandigen vrij stabiel is gebleven op 2,3%, is er een lichte daling van het aandeel van de bedrijfsregistraties (54% in 2020 tegenover 55% in 2019). Nadat de dieselmotor vele opeenvolgende jaren klappen had gekregen, steeg zijn marktaandeel in 2020 binnen de totale energiemix met 1,1% tot 33%. Dit is de eerste keer sinds 2010, toen diesel 76% van de markt vertegenwoordigde. Opvallend is de doorbraak van de hybride aandrijving in 2020: het marktaandeel steeg van 4,7% in 2019 naar 10,9%, waaronder 7,3% plug-in modellen (PHEV), tegenover slechts 1,6% een jaar geleden. De elektrificatie van het wagenpark is nu goed op gang, want ook het marktaandeel van volledig elektrische auto's (EV) klimt van 1,6 naar 3,4%. Eén op vijf nieuwe bedrijfsauto’s is geëlektrificeerdBedrijven zijn duidelijk de drijvende kracht achter de elektrificatie van het Belgische wagenpark. In 2020 beschikte één op de vijf (20,5%) geregistreerde bedrijfswagens (15,3% hybride en 5,3% zuiver elektrisch) over een elektromotor. Het aandeel geëlektrificeerde voertuigen ligt veel lager bij de particuliere klanten, waar 6,78% van de inschrijvingen vorig jaar een elektro-component telde (5,55% hybride en 1,23% elektrisch). Bij bedrijven daalt het aandeel benzinemotoren tot 35,13% (47,94% in 2019). Het dieselaandeel blijft gelijk 43,58%, maar stijgt bij de zelfstandigen (26,37% > 28,57%) en particulieren (15,65% > 19,93%). De hybride-aandrijving is de grote winnaar bij bedrijven met 15,26% aandeel t.o.v. 5,27% in 2019. Ook zelfstandigen kiezen voor hybride-aandrijving: 11,46% aandeel i.p.v. 6,80% in 2019. Zuiver elektrische auto’s vinden vooral bij bedrijven ingang, met 5,29% aandeel t.o.v. 2,30% in 2019. Zelfstandigen tekenen voor 3,45% van de nieuwe inschrijvingen t.o.v. 1,99% in 2019. Het particuliere aandeel in de verkoop van elektrische auto’s is nu 1,23% i.p.v. 0,69% in 2019.Het is duidelijk dat de autofiscaliteit en het VAA voor de gebruiker bepalend zijn voor deze evolutie. Daling CO2-uitstootDe CO2-uitstoot van nieuwe auto's die de afgelopen 12 maanden in België zijn geregistreerd, ligt op een historisch laag niveau: 107,9 gr/km. Dit is het gevolg van een steeds zuiniger voertuigaanbod en de populariteit van hybride-aandrijving. Ter vergelijking: in 1995 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s nog 186 g. In 2000 daalde dit tot 167g/km om verder af te nemen tot 134,7g/km in 2010 en 117,6g/km in 2015. De Europese CO2-regelgeving gaat ervan uit dat 95% van de nieuwe auto’s die in 2020 werden ingeschreven gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 mogen uitstoten, zoniet worden de constructeurs beboet. De lievelingen van de rijdersDe middelgrote SUV is het meest populair bij de gebruikers (23,13% aandeel). De verschillende categorieën SUV’s zijn samen goed voor liefst 41,88% van de nieuwe inschrijvingen (25,91% in 2016). De gezinswagens totaliseren nog 27,31% t.o.v. 33,40% in 2016. De breaks weten 15,12% van de gebruikers te overtuigen. Het monovolumesegment haalt nog amper 5% t.o.v. 12,51% in 2016. Bij bedrijven is de Mercedes-Benz A-Klasse de meest besteld

.
.