25/08/2025

Baustoff+Metall onderscheidt zich door een lokale aanpak op vlak van logistiek en stockbeheer

B+M is sinds zijn oprichting in 1965 uitgegroeid tot Europese marktleider in afbouwmaterialen, isolatie en brandwering. Het bedrijf zag het levenslicht in Wenen, maar is sindsdien uitgebreid naar 14 landen. Sinds 2010 zijn ze ook actief in België, waar ze dankzij 9 vestigingen verdeeld over het hele land iedere klant kunnen te bedienen.

Triene
Gheysens
BMgentbeeldhuis
Baustoff+Metall beschikt over 15 vrachtwagens die zijn uitgerust met een bijzonder krachtig type kraan.

Hun hele organisatie, van logistiek over stockbeheer tot service, is gericht op het aanleveren van een snelle en volledige oplossing. Hierbij hanteren ze een lokale strategie zowel op vlak van logistiek als stockbeheer. Op die manier combineert men de kracht van een internationale speler met een persoonlijke aanpak om hun klanten de best mogelijke service te bieden.

Lokaal stockbeheer met nationale ondersteuning
Bij B+M België wordt gekozen voor een lokale aanpak in het stockbeheer. In plaats van één centraal depot, beheert elk van de negen filialen zijn eigen voorraad. Elke filiaalhouder is verantwoordelijk voor zijn eigen stock en krijgt daarbij de vrijheid om die af te stemmen op de noden van zijn klanten. Uiteraard gebeurt dit binnen een overkoepelende strategie, maar de autonomie van de filiaalhouders blijft centraal staan.

Klantgerichte stock
B+M heeft ook veel klanten in de hotelsector of werkt vaak voor facility diensten van ziekenhuizen en dergelijke. Vaak hebben deze producten nodig die moeten voldoen aan heel specifieke voorwaarden (brand, hygiëne, vochtregulerend…). Maar vaak hebben ze zelf niet de ruimte om deze stockeren. Dan gaat het betreffende filiaal deze producten op voorraad nemen zodat de klanten steeds tijdig beleverd kunnen worden. Hetzelfde geldt wanneer een aannemer een grote werf in het vooruitzicht heeft: “We maken afspraken met onze leveranciers om een zo goed mogelijk prijs te onderhandelen en om die producten tijdig op voorraad te kunnen nemen”, aldus Robin Dewinter, project manager bij B+M.

Uitzonderlijk vrachtwagenpark
Dit alles impliceert natuurlijk een doordachte logistieke aanpak. Orroi Valentijn, nationaal logistiek verantwoordelijke, legt uit hoe het bedrijf zich op dat vlak onderscheidt van de concurrentie: “We beschikken momenteel over 25 vrachtwagens, waarvan 10 uitgerust zijn met een kooiaap, ideaal voor leveringen op moeilijk toegankelijke werven waar geen kraan of heftruck beschikbaar is. De overige 15 vrachtwagens zijn uitgerust met een bijzonder krachtig type kraan. Dat is vrij uniek in België.”

bmgentbeeldhuis
Alle chauffeurs zijn specifiek opgeleid om elke werfsituatie correct in te schatten en de meest efficiënte oplossing te bepalen.

Dankzij deze kranen kunnen leveringen plaatsvinden tot op de zesde of zelfs zevende verdieping. Bovendien zijn de vrachtwagens voorzien van een kantelhaak, waardoor plaatmateriaal ook verticaal geleverd kan worden.

Een ander voordeel is de knikarm van de kraan. Die maakt het mogelijk om over een dak heen te reiken en bijvoorbeeld vanop straat te leveren op een achterliggend terras of in een tuin. “Ook dat is eerder uitzonderlijk,” vult hij aan. “Bovendien zijn al onze chauffeurs specifiek opgeleid om elke werfsituatie correct in te schatten en de meest efficiënte oplossing te bepalen.” Het zijn net die logistieke details die het verschil maken op de werf.

Benieuwd?
Wie meer wil weten over Baustoff+Metall, vindt de verschillende verkooppunten en een contactformulier op hun website www.baustoff-metall.be.

Door Triene Gheysens – foto's Marieke Can