Facility services op maat van elk bedrijf
De internationale Atalian groep bestaat sinds 1944. In België werden de activiteiten aangevat in 1971 en vooral in het laatste decennium ontwikkelde Atalian Belgium zich van zuiver schoonmaakbedrijf tot multiservice partner voor alle facetten van facility management. “We willen onze klanten gemoedsrust bieden”, vat Boeykens het samen. “Voor alle diensten die niet tot hun kernactiviteiten behoren, of dat nu schoonmaak, technisch onderhoud, onthaal, catering of groenbeheer is, kunnen we oplossingen aanreiken.”
Dienstverlening op maat
Het is de doorgedreven maakbaarheid van de dienstverlening die Atalian volgens Boeykens van andere facilitaire dienstverleners onderscheidt. “We benaderen elk project specifiek vanuit de vraag. Wat heeft onze klant nodig? Kunnen wij het bieden? En kan dat op een correcte en duurzame manier? De ene keer zal dat een relatief standaard pakket aan soft en hard facility services zijn; de andere keer ontwikkelen we, zoals voor de schoonmaak van de onbemande cash points van Batopin, een volledig nieuwe aanpak.”
De ruggesteun van een sterke internationale groep geeft Atalian Belgium in die aanpak enkel maar extra slagkracht. “In Frankrijk heeft Atalian bijvoorbeeld uitgebreide expertise in de medische en de voedingssector; in Oost-Europa ligt heel wat kennis over de automotive industrie. Dat zijn inzichten waarmee we ook onze Belgische klanten vooruithelpen.”
Duurzame werkomgeving
Een centrale doelstelling in de aanpak van Atalian Belgium is het creëren van een aangename en duurzame (werk)omgeving voor medewerkers en bezoekers van klanten. “Met de opkomst van het telewerk en de almaar nijpendere war on talent, is het belang van een comfortabele werkplek alleen maar gegroeid. Zaken zoals propere ruimtes, lekker eten en een vriendelijk onthaal dragen daar vanzelfsprekend aan bij. Maar het gaat net zozeer om de juiste temperatuur of bezettingsgraad. Daarom zetten we sterk in op de real-time monitoring van die zaken.”
Digitalisering maakt slimmer
Ook technische installaties worden bij Atalian standaard gemonitord, en de voorbije jaren werd sterk geïnvesteerd in het digitaliseren en automatiseren van de eigen processen. Alle documenten, van facturen tot certificaten, worden in een online klantenportaal gecentraliseerd en via een Power BI dashboard krijgen klanten inzicht in alle cijfers die Atalian op hun sites verzamelt. “Met behulp van digitale technologie kunnen we facility management slimmer en duurzamer maken”, vat Boeykens het samen. “We voeren gerichte aanpassingen door en naast curatief onderhoud zetten we nu sterk in op een preventieve aanpak. Die helpt om kosten te besparen. We managen immers niet alleen op operationeel niveau, maar zorgen tevens voor een actieve optimalisatie en rapportage.”
www.atalian.be
Door Elise Noyez – Foto’s Atalian